Risør kommune
Vi ser nå nærmere på hvor boligvennlig Risør kommune er i forhold til de 119 andre kommunene, innenfor temaene tilrettelegging og boligbygging.
84/119
Dårligst boligvennlighet
50%
Best boligvennlighet
1 Tilrettelegging
1.1 Tid
1.2 Kostnad
1.3 Tilrettelegging for boligproduksjon
1.4 Digitalisering
2 Boligbygging
2.1 Boligproduksjon
2.2 Boligkjøp
Vi sammenligner nå 4 andre kommuner med Risør. Du kan fjerne og legge til de du selv ønsker.
Tilrettelegging vurderer hvor godt kommunen tilrettelegger for boligbygging som planmyndighet og samfunnsutvikler.
Her ser vi på kategoriene Tid, Kostnad, Tilrettelegging for boligproduksjon, Digitalisering.
Tid
Samling av 4 indikatorer som inneholder tidsbruk i plan- og byggesaksbehandling. Den gir et samlet bilde av hvor rask og effektiv kommunen er.
Samlet for kategorien Tid kommer Risør kommune på 97. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Hvorvidt kommuneplanens arealdel er oppdatert de siste 4 årene.
Indikatoren måler hvor aktivt kommunen planlegger. En hyppig oppdatert kommuneplan sikrer forutsigbarhet, og er en indikator på at kommunen tar en aktiv rolle som samfunns- og boligutvikler. Kommuneplanens arealdel fanger opp endringer i befolkningens behov og nedfeller dette i tillatt arealbruk. Å ha oppdatert kommuneplanens arealdel i løpet av de siste 4 årene er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
På landsbasis har:
50.4% oppdatert kommuneplanens arealdel
47.1% ikke oppdatert kommuneplanens arealdel
2.5% ikke rapportert
Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
Indikatoren måler gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers lovpålagt frist. De fleste søknader om nye boliger tilhører denne kategorien. Kort saksbehandlingstid er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Risør kommune bruker i gjennomsnitt 9.9 uker på saksbehandling for byggesaker med 12 ukers frist. Dette er dårligere enn 82% av kommunene i kåringen, og gir Risør kommune en 98. plass.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Lovpliktig behandlingstid
12 uker
Grimstad
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
3.7 uker
Nasjonal plassering: 17
Arendal
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
5.4 uker
Nasjonal plassering: 48
Lindesnes
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
6 uker
Nasjonal plassering: 66
Kristiansand
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
6.4 uker
Nasjonal plassering: 55
Risør
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
9.9 uker
Nasjonal plassering: 98
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Behandlingstid hos kommunen sammenlignet med total behandlingstid
Tid-3: Behandlingstid under kommunalt ansvar.
Dette er en indikator for kommunens effektivitet i prosessen med private planforslag. Indikatoren angir kommunens gjennomsnittlige tidsbruk på behandling av en reguleringsplan, fra mottatt planforslag og frem til høring og offentlig ettersyn. Her måles kun den tid kommunen bruker, og ikke tiden som andre parter bruker. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Manglende data fra kommunen
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
Indikatoren måler hvor mye tid som går med på hele prosessen med private planforslag, fra oppstartsmøtet til endelig vedtak av reguleringsplan i kommunestyret. Indikator A1 (tid som kommunen har ansvar for) utgjør en del av denne. En lav verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Manglende data fra kommunen
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Grimstad
Tid-3: Behandlingstid hos kommunen
175
Nasjonal plassering: 68
Grimstad
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
750
Nasjonal plassering: 52
Arendal
Tid-3: Behandlingstid hos kommunen
183
Nasjonal plassering: 72
Arendal
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
1 000
Nasjonal plassering: 69
Kristiansand
Tid-3: Behandlingstid hos kommunen
203
Nasjonal plassering: 47
Kristiansand
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
1 005
Nasjonal plassering: 61
Lindesnes
Tid-3: Behandlingstid hos kommunen
242
Nasjonal plassering: 90
Lindesnes
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
1 144
Nasjonal plassering: 86
Risør
Tid-3: Behandlingstid hos kommunen
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 119
Risør
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 103
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Kostnad
Samling av 3 indikatorer som inneholder tilskudd og prising av tjenester. Den gir et samlet bilde over kommunenes kostnader i tilretteleggingen.
Samlet for kategorien Kostnad kommer Risør kommune på 17. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
Indikatoren angir gjennomsnittlig gebyr (kroner) for behandling av private planforslag. Gebyret skal ikke være høyere enn kostnadene kommunen har hatt til behandling, men kan være lavere. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Risør kommune kommer på 22. plass med et tilknytningsgebyr på 66 344 kr. Det betyr at de er bedre enn 82% av kommune i kåringen.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Fra landsgjennomsnitt
145 544 kr
Risør
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
66 344 kr
Nasjonal plassering: 22
Grimstad
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
106 951 kr
Nasjonal plassering: 37
Lindesnes
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
120 159 kr
Nasjonal plassering: 63
Arendal
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
133 000 kr
Nasjonal plassering: 39
Kristiansand
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
199 000 kr
Nasjonal plassering: 34
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
Indikatoren måler gebyr (kroner) kommunen tar for tilknytning til kommunens vann- og avløpsnett. Dette er et engangsgebyr, som skal dekke kommunens kostnader ved å koble vann og avløp til en eiendom (begrenset til selvkost). En lav verdi på denne indikatoren vurderes som positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Med en tilknytningsgebyr på 14 700 kr for vann og avløp ender Risør kommune på en 40. plass. Dette er bedre enn 66% av de andre kommunene i kåringen.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Fra landsgjennomsnitt
14 425 kr
Arendal
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
10 000 kr
Nasjonal plassering: 27
Risør
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
14 700 kr
Nasjonal plassering: 40
Lindesnes
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
16 000 kr
Nasjonal plassering: 48
Grimstad
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
18 661 kr
Nasjonal plassering: 45
Kristiansand
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
20 000 kr
Nasjonal plassering: 55
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
Denne indikatoren måler kommunens samlede tilskudd til private veier per kilometer privat vei som det gis tilskudd til. Kommunal finansiering av private veier som er åpen for allmenn ferdsel bidrar til økt veistandard og bedre vilkår for boligutvikling, og gir et mål for kommunens bidrag til infrastruktur for boliger. Høyere verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Per km privat vei lå Risør sitt kommunale tilskudd på 0 kr. Risør rangeres derfor til en 35. plass, bedre enn 71% av kommunene i kåringen.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Fra landsgjennomsnitt
4 028 kr
Kristiansand
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
10 784 kr
Nasjonal plassering: 13
Arendal
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
0 kr
Nasjonal plassering: 35
Risør
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
0 kr
Nasjonal plassering: 35
Lindesnes
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
0 kr
Nasjonal plassering: 35
Grimstad
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
0 kr
Nasjonal plassering: 35
Tilrettelegging for boligproduksjon
Samling av 3 indikatorer som måler behandling av plan- og byggesaker. Den gir et samlet bilde over kommunens tilrettelegging for boligproduksjon.
Samlet for kategorien Tilrettelegging for boligproduksjon kommer Risør kommune på 36. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
Dette er en indikator for kommunens forutsigbarhet i planprosesser. Kommuner med tydelige føringer og rammer for boligbygging vil avvise få planforslag. Indikatoren angis som antall private planinitiativ kommunen avviser, delt på totalt antall mottatte planinitiativ. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Risør kommune ville ikke fremme 0% av de private planforslagene som ble sendt inn. Dermed havner de på 1. plass, som er bedre enn 99% av de andre kommunene i kåringen.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Risør
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
0 %
Nasjonal plassering: 1
Kristiansand
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
16 %
Nasjonal plassering: 84
Lindesnes
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
18.2 %
Nasjonal plassering: 87
Arendal
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
23.1 %
Nasjonal plassering: 94
Grimstad
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
30 %
Nasjonal plassering: 103
Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
Indikatoren måler hvor gode kommunene er til å tilrettelegge for bygging. Tydelig plangrunnlag og god veiledning fra kommunen vil resultere i at mange byggesøknader får tillatelse. Indikatoren angis som antall innvilgede byggesøknader, delt på totalt antall behandlede byggesøknader. Høyere verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Med 98.9% innvilgede byggesøknader av det totale antallet behandlede, rangerer Risør kommune på en 69. plass. Det betyr at de er dårligere enn 58% av de andre kommunene i kåringen.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Risør
Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
98.9 %
Nasjonal plassering: 69
Lindesnes
Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
98.8 %
Nasjonal plassering: 28
Kristiansand
Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
97.5 %
Nasjonal plassering: 79
Arendal
Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
91.1 %
Nasjonal plassering: 101
Grimstad
Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
71.4 %
Nasjonal plassering: 107
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
Indikatoren måler antall boenheter som er regulert til boligformål (men ikke bygget) i forhold til befolkningsveksten. Indikatoren sier dermed noe om kommunens boligreserve er tilstrekkelig for å dekke økning i behovet/etterspørselen etter boliger. En høy verdi for denne indikatoren betyr mange byggeklare boligtomter i forhold til forventet etterspørsel, og vurderes som positivt for boligvennligheten.
Kilde: SØA
Manglende data fra kommunen
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Kristiansand
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
1 211 x
Nasjonal plassering: 5
Grimstad
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Arendal
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Lindesnes
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Risør
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Digitalisering
1 indikator som måler digital modenhet i byggesaksbehandling.
Samlet for kategorien Digitalisering kommer Risør kommune på 62. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
Flere kommuner er i gang med å digitalisere plan- og byggeprosessene sine slik at dokumentasjon til planforslagene og dialog skjer digitalt. Høy grad av digitalisering betyr at kommunen har standardisert dokumentasjon og prosess. Det sparer tid og kostnader for alle involverte aktører, og teller positivt for boligvennligheten.
Kilde: DiBK
Av de byggesøknadene som sendes inn til Risør kommune, er 44.1% sendt inn digitalt. Dette er dårligere enn 52% av de andre kommunene i kåringen, og gir Risør 62. plass.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Risør
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
44.1 %
Nasjonal plassering: 62
Arendal
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
43.4 %
Nasjonal plassering: 24
Kristiansand
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
37.1 %
Nasjonal plassering: 35
Grimstad
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
31.7 %
Nasjonal plassering: 67
Lindesnes
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
21.5 %
Nasjonal plassering: 70
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Boligbygging måler boligutvikling i kommunen, som er resultatet av tilretteleggingen.
Her ser vi på kategoriene Boligproduksjon, Boligkjøp.
Boligproduksjon
Samling av 3 indikatorer som samlet sett viser kommunens faktiske boligbygging.
Samlet for kategorien Boligproduksjon kommer Risør kommune på 95. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Ferdigstillelser delt på boligmasse.
Denne indikatoren måler antall ferdigstilte boliger (nye boliger) i kommunen i løpet av året i forhold til antall boliger som allerede finnes i kommunen (boligmassen). Målet med indikatoren er å vise veksten i antallet boliger i forhold til boligmassen i kommunen. For eksempel vil 10 ferdigstilte boliger være mye for en kommune med 1000 boliger, men lite for en kommune med 100 000 boliger. En høy verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
I Risør kommune har 0.051% boliger blitt ferdigstilte i forhold til antall boliger som allerede finnes der. Dette gjør at Risør havner på en 118. plass, noe som er dårligere enn 99%.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Kristiansand
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
1.514 %
Nasjonal plassering: 28
Lindesnes
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
1.122 %
Nasjonal plassering: 53
Arendal
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
1.061 %
Nasjonal plassering: 56
Grimstad
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
0.839 %
Nasjonal plassering: 74
Risør
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
0.051 %
Nasjonal plassering: 118
Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
Indikatoren angis som differansen mellom antall boliger per innbygger det siste året og antallet boliger per innbygger året før (andel i år minus andel i fjor). For et gitt antall innbyggere, vil kommunen som har størst økning i antall boliger fra ett år til det neste komme best ut. Høyere verdi for denne indikatoren er altså positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
I forhold til året før har Risør kommune økt antallet boliger per innbygger med 0.81%. Dette er bedre enn 90% enn de andre kommunene, og gir Risør en 12. plass.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Fra 0, ingen endring
0 %
Risør
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
0.81 %
Nasjonal plassering: 12
Kristiansand
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
0.408 %
Nasjonal plassering: 41
Lindesnes
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
0.259 %
Nasjonal plassering: 69
Arendal
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
0.195 %
Nasjonal plassering: 80
Grimstad
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
-0.323 %
Nasjonal plassering: 116
Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
Indikatoren måler antall boliger som har fått igangsettingstillatelse i kommunen i forhold til befolkningsendringen. Indikatoren måler dermed i hvilken grad tilbudet av boliger responderer på endringer i behovet for boliger. En høy verdi for denne indikatoren gir høy grad av boligvennlighet.
Kilde: SSB
Manglende data fra kommunen
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Lindesnes
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
95.7 %
Nasjonal plassering: 28
Kristiansand
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
78.1 %
Nasjonal plassering: 42
Grimstad
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
69 %
Nasjonal plassering: 46
Arendal
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
56.3 %
Nasjonal plassering: 62
Risør
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 97
Boligkjøp
Samling av 2 indikatorer som samlet viser kommunens resultat på boligkjøperes muligheter for å skaffe egnet bolig.
Samlet for kategorien Boligkjøp kommer Risør kommune på 71. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
Indikatoren måler alderen til de som kjøper bolig for første gang i kommunen. Indikatoren er en temperaturmåler på boligmarkedet og et mål for balansen mellom tilbud og etterspørsel. En lav verdi for denne indikatoren betyr at det er muligheter for unge å kjøpe bolig, noe som er positivt for boligvennligheten.
Kilde: NEF
Gjennomsnittsalderen for førstegangskjøpere i Risør kommune var 27.1 år. Ettersom en lav verdi er positivt for boligvennligheten havner Risør på 34. plass, altså bedre enn 71%.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Lindesnes
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
27 år
Nasjonal plassering: 29
Risør
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
27.1 år
Nasjonal plassering: 34
Kristiansand
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
27.2 år
Nasjonal plassering: 37
Grimstad
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
27.2 år
Nasjonal plassering: 43
Arendal
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
28.5 år
Nasjonal plassering: 104
Boligpris.
Denne indikatoren består av en vektet gjennomsnittpris for eneboliger, småhus og blokkleiligheter. Høy pris kan indikere at det ikke er bygget tilstrekkelig for å imøtekomme endret etterspørsel. Boligprisene er imidlertid påvirket av særtrekk ved kommunen som kommunen ikke kan gjøre noe med. Indikatoren er derfor matematisk tilpasset for å ta høyde for slike forskjeller mellom kommuner. Denne indikatoren gir informasjon om hvor mye høyere boligprisen er i en kommune, sammenlignet med kommuner som har lignende karakteristikker. Lavere boligpris enn sammenlignbare kommuner slår positivt ut for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Boligprisen i Risør kommune er 25 799 kr per kvadratmeter. Sammenlignet med de andre kommunene, er dette dårligere enn 94% og gjør at Risør havner på 112. plass når man tar høyde for forskjellene i kommunene.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Fra landsgjennomsnitt
32 047 kr/m²
Lindesnes
Boligkjøp-2: Boligpris.
22 730 kr/m²
Nasjonal plassering: 39
Arendal
Boligkjøp-2: Boligpris.
25 593 kr/m²
Nasjonal plassering: 20
Risør
Boligkjøp-2: Boligpris.
25 799 kr/m²
Nasjonal plassering: 112
Grimstad
Boligkjøp-2: Boligpris.
29 512 kr/m²
Nasjonal plassering: 58
Kristiansand
Boligkjøp-2: Boligpris.
35 207 kr/m²
Nasjonal plassering: 32
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
:
Kilde:
Undersøk rangeringen blant alle 119 kommunene
Her kan du kombinere Risør med andre kommuner og indikatorer i kåringen.
Kommune | Boligvennlighet | Tilrettelegging | Boligbygging |
---|---|---|---|
Kristiansand | 21 | 42 | 8 |
Lindesnes | 60 | 98 | 15 |
Arendal | 74 | 66 | 75 |
Risør | 84 | 55 | 97 |
Grimstad | 85 | 79 | 85 |