Risør kommune

Vi ser nå nærmere på hvor boligvennlig Risør kommune er i forhold til de 119 andre kommunene, innenfor temaene tilrettelegging og boligbygging.

84/119

Dårligst boligvennlighet

50%

Best boligvennlighet

1 Tilrettelegging

55 / 119

1.1 Tid

97 / 119

1.2 Kostnad

17 / 119

1.3 Tilrettelegging for boligproduksjon

36 / 119

1.4 Digitalisering

62 / 119

2 Boligbygging

97 / 119

2.1 Boligproduksjon

95 / 119

2.2 Boligkjøp

71 / 119
2021

Risør kom på 84. plass av 119 kommuner i boligvennlighetskåringen. Altså dårligere enn 71% av kommunene i Norge på boligvennlighet.

Dårligst

50%

Best

Vi sammenligner nå 4 andre kommuner med Risør. Du kan fjerne og legge til de du selv ønsker.

ArendalGrimstadKristiansandLindesnes

Tilrettelegging vurderer hvor godt kommunen tilrettelegger for boligbygging som planmyndighet og samfunnsutvikler.

Her ser vi på kategoriene Tid, Kostnad, Tilrettelegging for boligproduksjon, Digitalisering.

2021

Tid

Samling av 4 indikatorer som inneholder tidsbruk i plan- og byggesaksbehandling. Den gir et samlet bilde av hvor rask og effektiv kommunen er.

Samlet for kategorien Tid kommer Risør kommune på 97. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Hvorvidt kommuneplanens arealdel er oppdatert de siste 4 årene.

Indikatoren måler hvor aktivt kommunen planlegger. En hyppig oppdatert kommuneplan sikrer forutsigbarhet, og er en indikator på at kommunen tar en aktiv rolle som samfunns- og boligutvikler. Kommuneplanens arealdel fanger opp endringer i befolkningens behov og nedfeller dette i tillatt arealbruk. Å ha oppdatert kommuneplanens arealdel i løpet av de siste 4 årene er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

ArendalGrimstadKristiansandLindesnes
Arendal
Ja
Grimstad
Ja
Lindesnes
Ja
Risør
Ja
Kristiansand
Nei

På landsbasis har:

50.4% oppdatert kommuneplanens arealdel

47.1% ikke oppdatert kommuneplanens arealdel

2.5% ikke rapportert

Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

Indikatoren måler gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers lovpålagt frist. De fleste søknader om nye boliger tilhører denne kategorien. Kort saksbehandlingstid er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Risør kommune bruker i gjennomsnitt 9.9 uker på saksbehandling for byggesaker med 12 ukers frist. Dette er dårligere enn 82% av kommunene i kåringen, og gir Risør kommune en 98. plass.

ArendalGrimstadKristiansandLindesnes

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Lovpliktig behandlingstid

12 uker

-11
-8.8
-6.6
-4.4
-2.2
0
+2.2
+4.4
+6.6
+8.8
+11

Grimstad

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

3.7 uker

Nasjonal plassering: 17

Arendal

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

5.4 uker

Nasjonal plassering: 48

Lindesnes

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

6 uker

Nasjonal plassering: 66

Kristiansand

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

6.4 uker

Nasjonal plassering: 55

Risør

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

9.9 uker

Nasjonal plassering: 98

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

og

Behandlingstid hos kommunen sammenlignet med total behandlingstid

Tid-3: Behandlingstid under kommunalt ansvar.

Dette er en indikator for kommunens effektivitet i prosessen med private planforslag. Indikatoren angir kommunens gjennomsnittlige tidsbruk på behandling av en reguleringsplan, fra mottatt planforslag og frem til høring og offentlig ettersyn. Her måles kun den tid kommunen bruker, og ikke tiden som andre parter bruker. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Manglende data fra kommunen

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

Indikatoren måler hvor mye tid som går med på hele prosessen med private planforslag, fra oppstartsmøtet til endelig vedtak av reguleringsplan i kommunestyret. Indikator A1 (tid som kommunen har ansvar for) utgjør en del av denne. En lav verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Manglende data fra kommunen

ArendalGrimstadKristiansandLindesnes

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
144
288
432
576
720
864
1 008
1 152
1 296
1 440

Grimstad

Tid-3: Behandlingstid hos kommunen

175

Nasjonal plassering: 68

Grimstad

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

750

Nasjonal plassering: 52

Arendal

Tid-3: Behandlingstid hos kommunen

183

Nasjonal plassering: 72

Arendal

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

1 000

Nasjonal plassering: 69

Kristiansand

Tid-3: Behandlingstid hos kommunen

203

Nasjonal plassering: 47

Kristiansand

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

1 005

Nasjonal plassering: 61

Lindesnes

Tid-3: Behandlingstid hos kommunen

242

Nasjonal plassering: 90

Lindesnes

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

1 144

Nasjonal plassering: 86

Risør

Tid-3: Behandlingstid hos kommunen

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 119

Risør

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 103

Behandlingstid under kommunalt ansvar.
Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

2021

Kostnad

Samling av 3 indikatorer som inneholder tilskudd og prising av tjenester. Den gir et samlet bilde over kommunenes kostnader i tilretteleggingen.

Samlet for kategorien Kostnad kommer Risør kommune på 17. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

Indikatoren angir gjennomsnittlig gebyr (kroner) for behandling av private planforslag. Gebyret skal ikke være høyere enn kostnadene kommunen har hatt til behandling, men kan være lavere. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Risør kommune kommer på 22. plass med et tilknytningsgebyr på 66 344 kr. Det betyr at de er bedre enn 82% av kommune i kåringen.

ArendalGrimstadKristiansandLindesnes

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra landsgjennomsnitt

145 544 kr

-100 000
-80 000
-60 000
-40 000
-20 000
0
+20 000
+40 000
+60 000
+80 000
+100 000

Risør

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

66 344 kr

Nasjonal plassering: 22

Grimstad

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

106 951 kr

Nasjonal plassering: 37

Lindesnes

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

120 159 kr

Nasjonal plassering: 63

Arendal

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

133 000 kr

Nasjonal plassering: 39

Kristiansand

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

199 000 kr

Nasjonal plassering: 34

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

Indikatoren måler gebyr (kroner) kommunen tar for tilknytning til kommunens vann- og avløpsnett. Dette er et engangsgebyr, som skal dekke kommunens kostnader ved å koble vann og avløp til en eiendom (begrenset til selvkost). En lav verdi på denne indikatoren vurderes som positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Med en tilknytningsgebyr på 14 700 kr for vann og avløp ender Risør kommune på en 40. plass. Dette er bedre enn 66% av de andre kommunene i kåringen.

ArendalGrimstadKristiansandLindesnes

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra landsgjennomsnitt

14 425 kr

-8 000
-6 400
-4 800
-3 200
-1 600
0
+1 600
+3 200
+4 800
+6 400
+8 000

Arendal

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

10 000 kr

Nasjonal plassering: 27

Risør

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

14 700 kr

Nasjonal plassering: 40

Lindesnes

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

16 000 kr

Nasjonal plassering: 48

Grimstad

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

18 661 kr

Nasjonal plassering: 45

Kristiansand

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

20 000 kr

Nasjonal plassering: 55

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

Denne indikatoren måler kommunens samlede tilskudd til private veier per kilometer privat vei som det gis tilskudd til. Kommunal finansiering av private veier som er åpen for allmenn ferdsel bidrar til økt veistandard og bedre vilkår for boligutvikling, og gir et mål for kommunens bidrag til infrastruktur for boliger. Høyere verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Per km privat vei lå Risør sitt kommunale tilskudd på 0 kr. Risør rangeres derfor til en 35. plass, bedre enn 71% av kommunene i kåringen.

ArendalGrimstadKristiansandLindesnes

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra landsgjennomsnitt

4 028 kr

-9 000
-7 200
-5 400
-3 600
-1 800
0
+1 800
+3 600
+5 400
+7 200
+9 000

Kristiansand

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

10 784 kr

Nasjonal plassering: 13

Arendal

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

0 kr

Nasjonal plassering: 35

Risør

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

0 kr

Nasjonal plassering: 35

Lindesnes

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

0 kr

Nasjonal plassering: 35

Grimstad

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

0 kr

Nasjonal plassering: 35

2021

Tilrettelegging for boligproduksjon

Samling av 3 indikatorer som måler behandling av plan- og byggesaker. Den gir et samlet bilde over kommunens tilrettelegging for boligproduksjon.

Samlet for kategorien Tilrettelegging for boligproduksjon kommer Risør kommune på 36. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

Dette er en indikator for kommunens forutsigbarhet i planprosesser. Kommuner med tydelige føringer og rammer for boligbygging vil avvise få planforslag. Indikatoren angis som antall private planinitiativ kommunen avviser, delt på totalt antall mottatte planinitiativ. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Risør kommune ville ikke fremme 0% av de private planforslagene som ble sendt inn. Dermed havner de på 1. plass, som er bedre enn 99% av de andre kommunene i kåringen.

ArendalGrimstadKristiansandLindesnes

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Risør

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

0 %

Nasjonal plassering: 1

Kristiansand

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

16 %

Nasjonal plassering: 84

Lindesnes

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

18.2 %

Nasjonal plassering: 87

Arendal

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

23.1 %

Nasjonal plassering: 94

Grimstad

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

30 %

Nasjonal plassering: 103

Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

Indikatoren måler hvor gode kommunene er til å tilrettelegge for bygging. Tydelig plangrunnlag og god veiledning fra kommunen vil resultere i at mange byggesøknader får tillatelse. Indikatoren angis som antall innvilgede byggesøknader, delt på totalt antall behandlede byggesøknader. Høyere verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Med 98.9% innvilgede byggesøknader av det totale antallet behandlede, rangerer Risør kommune på en 69. plass. Det betyr at de er dårligere enn 58% av de andre kommunene i kåringen.

ArendalGrimstadKristiansandLindesnes

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Risør

Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

98.9 %

Nasjonal plassering: 69

Lindesnes

Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

98.8 %

Nasjonal plassering: 28

Kristiansand

Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

97.5 %

Nasjonal plassering: 79

Arendal

Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

91.1 %

Nasjonal plassering: 101

Grimstad

Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

71.4 %

Nasjonal plassering: 107

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

Indikatoren måler antall boenheter som er regulert til boligformål (men ikke bygget) i forhold til befolkningsveksten. Indikatoren sier dermed noe om kommunens boligreserve er tilstrekkelig for å dekke økning i behovet/etterspørselen etter boliger. En høy verdi for denne indikatoren betyr mange byggeklare boligtomter i forhold til forventet etterspørsel, og vurderes som positivt for boligvennligheten.

Kilde: SØA

Manglende data fra kommunen

ArendalGrimstadKristiansandLindesnes

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
156
312
468
624
780
936
1 092
1 248
1 404
1 560

Kristiansand

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

1 211 x

Nasjonal plassering: 5

Grimstad

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Arendal

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Lindesnes

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Risør

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

2021

Digitalisering

1 indikator som måler digital modenhet i byggesaksbehandling.

Samlet for kategorien Digitalisering kommer Risør kommune på 62. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

Flere kommuner er i gang med å digitalisere plan- og byggeprosessene sine slik at dokumentasjon til planforslagene og dialog skjer digitalt. Høy grad av digitalisering betyr at kommunen har standardisert dokumentasjon og prosess. Det sparer tid og kostnader for alle involverte aktører, og teller positivt for boligvennligheten.

Kilde: DiBK

Av de byggesøknadene som sendes inn til Risør kommune, er 44.1% sendt inn digitalt. Dette er dårligere enn 52% av de andre kommunene i kåringen, og gir Risør 62. plass.

ArendalGrimstadKristiansandLindesnes

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Risør

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

44.1 %

Nasjonal plassering: 62

Arendal

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

43.4 %

Nasjonal plassering: 24

Kristiansand

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

37.1 %

Nasjonal plassering: 35

Grimstad

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

31.7 %

Nasjonal plassering: 67

Lindesnes

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

21.5 %

Nasjonal plassering: 70

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

Boligbygging måler boligutvikling i kommunen, som er resultatet av tilretteleggingen.

Her ser vi på kategoriene Boligproduksjon, Boligkjøp.

2021

Boligproduksjon

Samling av 3 indikatorer som samlet sett viser kommunens faktiske boligbygging.

Samlet for kategorien Boligproduksjon kommer Risør kommune på 95. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Ferdigstillelser delt på boligmasse.

Denne indikatoren måler antall ferdigstilte boliger (nye boliger) i kommunen i løpet av året i forhold til antall boliger som allerede finnes i kommunen (boligmassen). Målet med indikatoren er å vise veksten i antallet boliger i forhold til boligmassen i kommunen. For eksempel vil 10 ferdigstilte boliger være mye for en kommune med 1000 boliger, men lite for en kommune med 100 000 boliger. En høy verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

I Risør kommune har 0.051% boliger blitt ferdigstilte i forhold til antall boliger som allerede finnes der. Dette gjør at Risør havner på en 118. plass, noe som er dårligere enn 99%.

ArendalGrimstadKristiansandLindesnes

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
0.19
0.38
0.58
0.77
0.96
1.15
1.34
1.54
1.73
1.92

Kristiansand

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

1.514 %

Nasjonal plassering: 28

Lindesnes

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

1.122 %

Nasjonal plassering: 53

Arendal

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

1.061 %

Nasjonal plassering: 56

Grimstad

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

0.839 %

Nasjonal plassering: 74

Risør

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

0.051 %

Nasjonal plassering: 118

Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

Indikatoren angis som differansen mellom antall boliger per innbygger det siste året og antallet boliger per innbygger året før (andel i år minus andel i fjor). For et gitt antall innbyggere, vil kommunen som har størst økning i antall boliger fra ett år til det neste komme best ut. Høyere verdi for denne indikatoren er altså positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

I forhold til året før har Risør kommune økt antallet boliger per innbygger med 0.81%. Dette er bedre enn 90% enn de andre kommunene, og gir Risør en 12. plass.

ArendalGrimstadKristiansandLindesnes

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra 0, ingen endring

0 %

-1.1
-0.88
-0.66
-0.44
-0.22
0
+0.22
+0.44
+0.66
+0.88
+1.1

Risør

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

0.81 %

Nasjonal plassering: 12

Kristiansand

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

0.408 %

Nasjonal plassering: 41

Lindesnes

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

0.259 %

Nasjonal plassering: 69

Arendal

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

0.195 %

Nasjonal plassering: 80

Grimstad

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

-0.323 %

Nasjonal plassering: 116

Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

Indikatoren måler antall boliger som har fått igangsettingstillatelse i kommunen i forhold til befolkningsendringen. Indikatoren måler dermed i hvilken grad tilbudet av boliger responderer på endringer i behovet for boliger. En høy verdi for denne indikatoren gir høy grad av boligvennlighet.

Kilde: SSB

Manglende data fra kommunen

ArendalGrimstadKristiansandLindesnes

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
12
24
36
48
60
72
84
96
108
120

Lindesnes

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

95.7 %

Nasjonal plassering: 28

Kristiansand

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

78.1 %

Nasjonal plassering: 42

Grimstad

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

69 %

Nasjonal plassering: 46

Arendal

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

56.3 %

Nasjonal plassering: 62

Risør

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 97

2021

Boligkjøp

Samling av 2 indikatorer som samlet viser kommunens resultat på boligkjøperes muligheter for å skaffe egnet bolig.

Samlet for kategorien Boligkjøp kommer Risør kommune på 71. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

Indikatoren måler alderen til de som kjøper bolig for første gang i kommunen. Indikatoren er en temperaturmåler på boligmarkedet og et mål for balansen mellom tilbud og etterspørsel. En lav verdi for denne indikatoren betyr at det er muligheter for unge å kjøpe bolig, noe som er positivt for boligvennligheten.

Kilde: NEF

Gjennomsnittsalderen for førstegangskjøpere i Risør kommune var 27.1 år. Ettersom en lav verdi er positivt for boligvennligheten havner Risør på 34. plass, altså bedre enn 71%.

ArendalGrimstadKristiansandLindesnes

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
3.48
6.96
10.44
13.92
17.4
20.88
24.36
27.84
31.32
34.8

Lindesnes

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

27 år

Nasjonal plassering: 29

Risør

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

27.1 år

Nasjonal plassering: 34

Kristiansand

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

27.2 år

Nasjonal plassering: 37

Grimstad

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

27.2 år

Nasjonal plassering: 43

Arendal

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

28.5 år

Nasjonal plassering: 104

Boligpris.

Denne indikatoren består av en vektet gjennomsnittpris for eneboliger, småhus og blokkleiligheter. Høy pris kan indikere at det ikke er bygget tilstrekkelig for å imøtekomme endret etterspørsel. Boligprisene er imidlertid påvirket av særtrekk ved kommunen som kommunen ikke kan gjøre noe med. Indikatoren er derfor matematisk tilpasset for å ta høyde for slike forskjeller mellom kommuner. Denne indikatoren gir informasjon om hvor mye høyere boligprisen er i en kommune, sammenlignet med kommuner som har lignende karakteristikker. Lavere boligpris enn sammenlignbare kommuner slår positivt ut for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Boligprisen i Risør kommune er 25 799 kr per kvadratmeter. Sammenlignet med de andre kommunene, er dette dårligere enn 94% og gjør at Risør havner på 112. plass når man tar høyde for forskjellene i kommunene.

ArendalGrimstadKristiansandLindesnes

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra landsgjennomsnitt

32 047 kr/m²

-12 000
-9 600
-7 200
-4 800
-2 400
0
+2 400
+4 800
+7 200
+9 600
+12 000

Lindesnes

Boligkjøp-2: Boligpris.

22 730 kr/m²

Nasjonal plassering: 39

Arendal

Boligkjøp-2: Boligpris.

25 593 kr/m²

Nasjonal plassering: 20

Risør

Boligkjøp-2: Boligpris.

25 799 kr/m²

Nasjonal plassering: 112

Grimstad

Boligkjøp-2: Boligpris.

29 512 kr/m²

Nasjonal plassering: 58

Kristiansand

Boligkjøp-2: Boligpris.

35 207 kr/m²

Nasjonal plassering: 32

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

2021

Undersøk rangeringen blant alle 119 kommunene

Her kan du kombinere Risør med andre kommuner og indikatorer i kåringen.

ArendalGrimstadKristiansandLindesnes
KommuneBoligvennlighetTilretteleggingBoligbygging
Kristiansand21428
Lindesnes609815
Arendal746675
Risør845597
Grimstad857985