Strand kommune

Vi ser nå nærmere på hvor boligvennlig Strand kommune er i forhold til de 119 andre kommunene, innenfor temaene tilrettelegging og boligbygging.

33/119

Dårligst boligvennlighet

50%

Best boligvennlighet

1 Tilrettelegging

60 / 119

1.1 Tid

55 / 119

1.2 Kostnad

64 / 119

1.3 Tilrettelegging for boligproduksjon

49 / 119

1.4 Digitalisering

48 / 119

2 Boligbygging

21 / 119

2.1 Boligproduksjon

13 / 119

2.2 Boligkjøp

46 / 119
2020

Strand kom på 33. plass av 119 kommuner i boligvennlighetskåringen. Altså bedre enn 72% av kommunene i Norge på boligvennlighet.

Dårligst

50%

Best

Vi sammenligner nå 4 andre kommuner med Strand. Du kan fjerne og legge til de du selv ønsker.

GjesdalRandabergSolaTime

Tilrettelegging vurderer hvor godt kommunen tilrettelegger for boligbygging som planmyndighet og samfunnsutvikler.

Her ser vi på kategoriene Tid, Kostnad, Tilrettelegging for boligproduksjon, Digitalisering.

2020

Tid

Samling av 4 indikatorer som inneholder tidsbruk i plan- og byggesaksbehandling. Den gir et samlet bilde av hvor rask og effektiv kommunen er.

Samlet for kategorien Tid kommer Strand kommune på 55. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Hvorvidt kommuneplanens arealdel er oppdatert de siste 4 årene.

Indikatoren måler hvor aktivt kommunen planlegger. En hyppig oppdatert kommuneplan sikrer forutsigbarhet, og er en indikator på at kommunen tar en aktiv rolle som samfunns- og boligutvikler. Kommuneplanens arealdel fanger opp endringer i befolkningens behov og nedfeller dette i tillatt arealbruk. Å ha oppdatert kommuneplanens arealdel i løpet av de siste 4 årene er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

GjesdalRandabergSolaTime
Gjesdal
Ja
Randaberg
Ja
Sola
Ja
Time
Ja
Strand
Nei

På landsbasis har:

51.3% oppdatert kommuneplanens arealdel

47.1% ikke oppdatert kommuneplanens arealdel

1.7% ikke rapportert

Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

Indikatoren måler gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers lovpålagt frist. De fleste søknader om nye boliger tilhører denne kategorien. Kort saksbehandlingstid er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Strand kommune bruker i gjennomsnitt 6 uker på saksbehandling for byggesaker med 12 ukers frist. Dette er dårligere enn 58% av kommunene i kåringen, og gir Strand kommune en 69. plass.

GjesdalRandabergSolaTime

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Lovpliktig behandlingstid

12 uker

-11
-8.8
-6.6
-4.4
-2.2
0
+2.2
+4.4
+6.6
+8.8
+11

Time

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

3.6 uker

Nasjonal plassering: 21

Gjesdal

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

4 uker

Nasjonal plassering: 33

Randaberg

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

5.4 uker

Nasjonal plassering: 48

Strand

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

6 uker

Nasjonal plassering: 69

Sola

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

6.3 uker

Nasjonal plassering: 63

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

og

Behandlingstid hos kommunen sammenlignet med total behandlingstid

Tid-3: Behandlingstid under kommunalt ansvar.

Dette er en indikator for kommunens effektivitet i prosessen med private planforslag. Indikatoren angir kommunens gjennomsnittlige tidsbruk på behandling av en reguleringsplan, fra mottatt planforslag og frem til høring og offentlig ettersyn. Her måles kun den tid kommunen bruker, og ikke tiden som andre parter bruker. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Strand kommune har en egenbruk av tid på 108 dager. Dette plasserer dem på 38. plass i kåringen, noe som betyr at de er bedre enn 56% av de andre kommunene i kåringen.

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

Indikatoren måler hvor mye tid som går med på hele prosessen med private planforslag, fra oppstartsmøtet til endelig vedtak av reguleringsplan i kommunestyret. Indikator A1 (tid som kommunen har ansvar for) utgjør en del av denne. En lav verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Total behandlingstid inkludert kommunens tid, er hos Strand kommune på 610 dager. Dette plasserer dem på 48. plass i kåringen, noe som betyr at de er bedre enn 55% av de andre kommunene.

GjesdalRandabergSolaTime

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
156
312
468
624
780
936
1 092
1 248
1 404
1 560

Gjesdal

Tid-3: Behandlingstid hos kommunen

102

Nasjonal plassering: 16

Gjesdal

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

415

Nasjonal plassering: 22

Randaberg

Tid-3: Behandlingstid hos kommunen

123

Nasjonal plassering: 30

Randaberg

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

497

Nasjonal plassering: 29

Strand

Tid-3: Behandlingstid hos kommunen

108

Nasjonal plassering: 35

Strand

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

610

Nasjonal plassering: 48

Time

Tid-3: Behandlingstid hos kommunen

108

Nasjonal plassering: 27

Time

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

626

Nasjonal plassering: 41

Sola

Tid-3: Behandlingstid hos kommunen

138

Nasjonal plassering: 84

Sola

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

1 214

Nasjonal plassering: 94

Behandlingstid under kommunalt ansvar.
Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

2020

Kostnad

Samling av 3 indikatorer som inneholder tilskudd og prising av tjenester. Den gir et samlet bilde over kommunenes kostnader i tilretteleggingen.

Samlet for kategorien Kostnad kommer Strand kommune på 64. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

Indikatoren angir gjennomsnittlig gebyr (kroner) for behandling av private planforslag. Gebyret skal ikke være høyere enn kostnadene kommunen har hatt til behandling, men kan være lavere. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Strand kommune kommer på 32. plass med et tilknytningsgebyr på 72 400 kr. Det betyr at de er bedre enn 73% av kommune i kåringen.

GjesdalRandabergSolaTime

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra landsgjennomsnitt

133 715 kr

-90 000
-72 000
-54 000
-36 000
-18 000
0
+18 000
+36 000
+54 000
+72 000
+90 000

Strand

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

72 400 kr

Nasjonal plassering: 32

Gjesdal

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

110 950 kr

Nasjonal plassering: 60

Randaberg

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

152 200 kr

Nasjonal plassering: 81

Time

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

161 600 kr

Nasjonal plassering: 87

Sola

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

163 940 kr

Nasjonal plassering: 67

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

Indikatoren måler gebyr (kroner) kommunen tar for tilknytning til kommunens vann- og avløpsnett. Dette er et engangsgebyr, som skal dekke kommunens kostnader ved å koble vann og avløp til en eiendom (begrenset til selvkost). En lav verdi på denne indikatoren vurderes som positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Manglende data fra kommunen

GjesdalRandabergSolaTime

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra landsgjennomsnitt

12 594 kr

-17 000
-13 600
-10 200
-6 800
-3 400
0
+3 400
+6 800
+10 200
+13 600
+17 000

Gjesdal

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

26 270 kr

Nasjonal plassering: 50

Sola

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Time

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Randaberg

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Strand

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

Denne indikatoren måler kommunens samlede tilskudd til private veier per kilometer privat vei som det gis tilskudd til. Kommunal finansiering av private veier som er åpen for allmenn ferdsel bidrar til økt veistandard og bedre vilkår for boligutvikling, og gir et mål for kommunens bidrag til infrastruktur for boliger. Høyere verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Per km privat vei lå Strand sitt kommunale tilskudd på 0 kr. Strand rangeres derfor til en 31. plass, bedre enn 74% av kommunene i kåringen.

GjesdalRandabergSolaTime

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra landsgjennomsnitt

4 618 kr

-6 000
-4 800
-3 600
-2 400
-1 200
0
+1 200
+2 400
+3 600
+4 800
+6 000

Gjesdal

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

0 kr

Nasjonal plassering: 31

Sola

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

0 kr

Nasjonal plassering: 31

Time

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

0 kr

Nasjonal plassering: 31

Randaberg

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

0 kr

Nasjonal plassering: 31

Strand

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

0 kr

Nasjonal plassering: 31

2020

Tilrettelegging for boligproduksjon

Samling av 3 indikatorer som måler behandling av plan- og byggesaker. Den gir et samlet bilde over kommunens tilrettelegging for boligproduksjon.

Samlet for kategorien Tilrettelegging for boligproduksjon kommer Strand kommune på 49. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

Dette er en indikator for kommunens forutsigbarhet i planprosesser. Kommuner med tydelige føringer og rammer for boligbygging vil avvise få planforslag. Indikatoren angis som antall private planinitiativ kommunen avviser, delt på totalt antall mottatte planinitiativ. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Strand kommune ville ikke fremme 0% av de private planforslagene som ble sendt inn. Dermed havner de på 1. plass, som er bedre enn 99% av de andre kommunene i kåringen.

GjesdalRandabergSolaTime

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Gjesdal

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

0 %

Nasjonal plassering: 1

Sola

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

0 %

Nasjonal plassering: 1

Time

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

0 %

Nasjonal plassering: 1

Randaberg

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

0 %

Nasjonal plassering: 1

Strand

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

0 %

Nasjonal plassering: 1

Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

Indikatoren måler hvor gode kommunene er til å tilrettelegge for bygging. Tydelig plangrunnlag og god veiledning fra kommunen vil resultere i at mange byggesøknader får tillatelse. Indikatoren angis som antall innvilgede byggesøknader, delt på totalt antall behandlede byggesøknader. Høyere verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Med 96.5% innvilgede byggesøknader av det totale antallet behandlede, rangerer Strand kommune på en 82. plass. Det betyr at de er dårligere enn 69% av de andre kommunene i kåringen.

GjesdalRandabergSolaTime

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Gjesdal

Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

100 %

Nasjonal plassering: 36

Time

Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

98.3 %

Nasjonal plassering: 35

Sola

Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

98.2 %

Nasjonal plassering: 31

Randaberg

Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

98 %

Nasjonal plassering: 17

Strand

Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

96.5 %

Nasjonal plassering: 82

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

Indikatoren måler antall boenheter som er regulert til boligformål (men ikke bygget) i forhold til befolkningsveksten. Indikatoren sier dermed noe om kommunens boligreserve er tilstrekkelig for å dekke økning i behovet/etterspørselen etter boliger. En høy verdi for denne indikatoren betyr mange byggeklare boligtomter i forhold til forventet etterspørsel, og vurderes som positivt for boligvennligheten.

Kilde: SØA

Manglende data fra kommunen

GjesdalRandabergSolaTime

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0

Strand

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Randaberg

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Sola

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Time

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Gjesdal

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

2020

Digitalisering

1 indikator som måler digital modenhet i byggesaksbehandling.

Samlet for kategorien Digitalisering kommer Strand kommune på 48. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

Flere kommuner er i gang med å digitalisere plan- og byggeprosessene sine slik at dokumentasjon til planforslagene og dialog skjer digitalt. Høy grad av digitalisering betyr at kommunen har standardisert dokumentasjon og prosess. Det sparer tid og kostnader for alle involverte aktører, og teller positivt for boligvennligheten.

Kilde: DiBK

Av de byggesøknadene som sendes inn til Strand kommune, er 20.5% sendt inn digitalt. Dette er bedre enn 60% av de andre kommunene i kåringen, og gir Strand 48. plass.

GjesdalRandabergSolaTime

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Strand

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

20.5 %

Nasjonal plassering: 48

Time

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

19.3 %

Nasjonal plassering: 38

Sola

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

14.9 %

Nasjonal plassering: 61

Gjesdal

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

13.4 %

Nasjonal plassering: 79

Randaberg

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

Boligbygging måler boligutvikling i kommunen, som er resultatet av tilretteleggingen.

Her ser vi på kategoriene Boligproduksjon, Boligkjøp.

2020

Boligproduksjon

Samling av 3 indikatorer som samlet sett viser kommunens faktiske boligbygging.

Samlet for kategorien Boligproduksjon kommer Strand kommune på 13. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Ferdigstillelser delt på boligmasse.

Denne indikatoren måler antall ferdigstilte boliger (nye boliger) i kommunen i løpet av året i forhold til antall boliger som allerede finnes i kommunen (boligmassen). Målet med indikatoren er å vise veksten i antallet boliger i forhold til boligmassen i kommunen. For eksempel vil 10 ferdigstilte boliger være mye for en kommune med 1000 boliger, men lite for en kommune med 100 000 boliger. En høy verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

I Strand kommune har 3.433% boliger blitt ferdigstilte i forhold til antall boliger som allerede finnes der. Dette gjør at Strand havner på en 6. plass, noe som er bedre enn 95%.

GjesdalRandabergSolaTime

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
0.42
0.84
1.26
1.68
2.1
2.52
2.94
3.36
3.78
4.2

Strand

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

3.433 %

Nasjonal plassering: 6

Randaberg

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

2.028 %

Nasjonal plassering: 14

Sola

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

1.44 %

Nasjonal plassering: 40

Time

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

0.806 %

Nasjonal plassering: 82

Gjesdal

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

0.43 %

Nasjonal plassering: 101

Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

Indikatoren angis som differansen mellom antall boliger per innbygger det siste året og antallet boliger per innbygger året før (andel i år minus andel i fjor). For et gitt antall innbyggere, vil kommunen som har størst økning i antall boliger fra ett år til det neste komme best ut. Høyere verdi for denne indikatoren er altså positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

I forhold til året før har Strand kommune økt antallet boliger per innbygger med 0.085%. Dette er dårligere enn 69% enn de andre kommunene, og gir Strand en 82. plass.

GjesdalRandabergSolaTime

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra 0, ingen endring

0 %

-0.6
-0.48
-0.36
-0.24
-0.12
0
+0.12
+0.24
+0.36
+0.48
+0.6

Randaberg

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

0.451 %

Nasjonal plassering: 32

Time

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

0.312 %

Nasjonal plassering: 50

Strand

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

0.085 %

Nasjonal plassering: 82

Gjesdal

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

-0.151 %

Nasjonal plassering: 111

Sola

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

-0.335 %

Nasjonal plassering: 114

Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

Indikatoren måler antall boliger som har fått igangsettingstillatelse i kommunen i forhold til befolkningsendringen. Indikatoren måler dermed i hvilken grad tilbudet av boliger responderer på endringer i behovet for boliger. En høy verdi for denne indikatoren gir høy grad av boligvennlighet.

Kilde: SSB

I Strand kommune har forholdet mellom boliger som har fått igangsettelsestillatelse og befolkningsendringen det siste året vært 146.1%. Dette betyr at Strand er bedre enn 80% av kommunene i kåringen, og gir de en 24. plass.

GjesdalRandabergSolaTime

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
18
36
54
72
90
108
126
144
162
180

Strand

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

146.1 %

Nasjonal plassering: 24

Time

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

85.8 %

Nasjonal plassering: 37

Gjesdal

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

83.9 %

Nasjonal plassering: 40

Sola

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

81.9 %

Nasjonal plassering: 42

Randaberg

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

46.8 %

Nasjonal plassering: 68

2020

Boligkjøp

Samling av 2 indikatorer som samlet viser kommunens resultat på boligkjøperes muligheter for å skaffe egnet bolig.

Samlet for kategorien Boligkjøp kommer Strand kommune på 46. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

Indikatoren måler alderen til de som kjøper bolig for første gang i kommunen. Indikatoren er en temperaturmåler på boligmarkedet og et mål for balansen mellom tilbud og etterspørsel. En lav verdi for denne indikatoren betyr at det er muligheter for unge å kjøpe bolig, noe som er positivt for boligvennligheten.

Kilde: NEF

Gjennomsnittsalderen for førstegangskjøpere i Strand kommune var 27 år. Ettersom en lav verdi er positivt for boligvennligheten havner Strand på 27. plass, altså bedre enn 77%.

GjesdalRandabergSolaTime

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
3.36
6.72
10.08
13.44
16.8
20.16
23.52
26.88
30.24
33.6

Time

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

26.8 år

Nasjonal plassering: 22

Strand

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

27 år

Nasjonal plassering: 27

Gjesdal

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

27.2 år

Nasjonal plassering: 44

Sola

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

27.5 år

Nasjonal plassering: 58

Randaberg

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

27.5 år

Nasjonal plassering: 62

Boligpris.

Denne indikatoren består av en vektet gjennomsnittpris for eneboliger, småhus og blokkleiligheter. Høy pris kan indikere at det ikke er bygget tilstrekkelig for å imøtekomme endret etterspørsel. Boligprisene er imidlertid påvirket av særtrekk ved kommunen som kommunen ikke kan gjøre noe med. Indikatoren er derfor matematisk tilpasset for å ta høyde for slike forskjeller mellom kommuner. Denne indikatoren gir informasjon om hvor mye høyere boligprisen er i en kommune, sammenlignet med kommuner som har lignende karakteristikker. Lavere boligpris enn sammenlignbare kommuner slår positivt ut for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Boligprisen i Strand kommune er 24 974 kr per kvadratmeter. Sammenlignet med de andre kommunene, er dette dårligere enn 59% og gjør at Strand havner på 70. plass når man tar høyde for forskjellene i kommunene.

GjesdalRandabergSolaTime

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra landsgjennomsnitt

28 828 kr/m²

-6 000
-4 800
-3 600
-2 400
-1 200
0
+1 200
+2 400
+3 600
+4 800
+6 000

Strand

Boligkjøp-2: Boligpris.

24 974 kr/m²

Nasjonal plassering: 70

Gjesdal

Boligkjøp-2: Boligpris.

27 682 kr/m²

Nasjonal plassering: 30

Randaberg

Boligkjøp-2: Boligpris.

29 775 kr/m²

Nasjonal plassering: 26

Time

Boligkjøp-2: Boligpris.

31 686 kr/m²

Nasjonal plassering: 64

Sola

Boligkjøp-2: Boligpris.

33 675 kr/m²

Nasjonal plassering: 41

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

2020

Undersøk rangeringen blant alle 119 kommunene

Her kan du kombinere Strand med andre kommuner og indikatorer i kåringen.

GjesdalRandabergSolaTime
KommuneBoligvennlighetTilretteleggingBoligbygging
Randaberg91720
Time171841
Strand336021
Gjesdal502580
Sola717165