Nordre Follo kommune
Vi ser nå nærmere på hvor boligvennlig Nordre Follo kommune er i forhold til de 119 andre kommunene, innenfor temaene tilrettelegging og boligbygging.
94/119
Dårligst boligvennlighet
50%
Best boligvennlighet
1 Tilrettelegging
1.1 Tid
1.2 Kostnad
1.3 Tilrettelegging for boligproduksjon
1.4 Digitalisering
2 Boligbygging
2.1 Boligproduksjon
2.2 Boligkjøp
Vi sammenligner nå 4 andre kommuner med Nordre Follo. Du kan fjerne og legge til de du selv ønsker.
Tilrettelegging vurderer hvor godt kommunen tilrettelegger for boligbygging som planmyndighet og samfunnsutvikler.
Her ser vi på kategoriene Tid, Kostnad, Tilrettelegging for boligproduksjon, Digitalisering.
Tid
Samling av 4 indikatorer som inneholder tidsbruk i plan- og byggesaksbehandling. Den gir et samlet bilde av hvor rask og effektiv kommunen er.
Samlet for kategorien Tid kommer Nordre Follo kommune på 29. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Hvorvidt kommuneplanens arealdel er oppdatert de siste 4 årene.
Indikatoren måler hvor aktivt kommunen planlegger. En hyppig oppdatert kommuneplan sikrer forutsigbarhet, og er en indikator på at kommunen tar en aktiv rolle som samfunns- og boligutvikler. Kommuneplanens arealdel fanger opp endringer i befolkningens behov og nedfeller dette i tillatt arealbruk. Å ha oppdatert kommuneplanens arealdel i løpet av de siste 4 årene er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
På landsbasis har:
50.4% oppdatert kommuneplanens arealdel
47.1% ikke oppdatert kommuneplanens arealdel
2.5% ikke rapportert
Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
Indikatoren måler gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers lovpålagt frist. De fleste søknader om nye boliger tilhører denne kategorien. Kort saksbehandlingstid er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Nordre Follo kommune bruker i gjennomsnitt 3.7 uker på saksbehandling for byggesaker med 12 ukers frist. Dette er bedre enn 92% av kommunene i kåringen, og gir Nordre Follo kommune en 10. plass.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Lovpliktig behandlingstid
12 uker
Nordre Follo
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
3.7 uker
Nasjonal plassering: 10
Ås
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
4 uker
Nasjonal plassering: 14
Frogn
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
6 uker
Nasjonal plassering: 46
Nesodden
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
6.7 uker
Nasjonal plassering: 62
Vestby
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
19.1 uker
Nasjonal plassering: 108
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Behandlingstid hos kommunen sammenlignet med total behandlingstid
Tid-3: Behandlingstid under kommunalt ansvar.
Dette er en indikator for kommunens effektivitet i prosessen med private planforslag. Indikatoren angir kommunens gjennomsnittlige tidsbruk på behandling av en reguleringsplan, fra mottatt planforslag og frem til høring og offentlig ettersyn. Her måles kun den tid kommunen bruker, og ikke tiden som andre parter bruker. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Nordre Follo kommune har en egenbruk av tid på 162 dager. Dette plasserer dem på 42. plass i kåringen, noe som betyr at de er dårligere enn 58% av de andre kommunene i kåringen.
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
Indikatoren måler hvor mye tid som går med på hele prosessen med private planforslag, fra oppstartsmøtet til endelig vedtak av reguleringsplan i kommunestyret. Indikator A1 (tid som kommunen har ansvar for) utgjør en del av denne. En lav verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Total behandlingstid inkludert kommunens tid, er hos Nordre Follo kommune på 1 018 dager. Dette plasserer dem på 66. plass i kåringen, noe som betyr at de er dårligere enn 64% av de andre kommunene.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Vestby
Tid-3: Behandlingstid hos kommunen
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 38
Vestby
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
328
Nasjonal plassering: 7
Nordre Follo
Tid-3: Behandlingstid hos kommunen
162
Nasjonal plassering: 63
Nordre Follo
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
1 018
Nasjonal plassering: 66
Ås
Tid-3: Behandlingstid hos kommunen
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 86
Ås
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
1 010
Nasjonal plassering: 73
Frogn
Tid-3: Behandlingstid hos kommunen
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 101
Frogn
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
2 098
Nasjonal plassering: 100
Nesodden
Tid-3: Behandlingstid hos kommunen
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 119
Nesodden
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 103
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Kostnad
Samling av 3 indikatorer som inneholder tilskudd og prising av tjenester. Den gir et samlet bilde over kommunenes kostnader i tilretteleggingen.
Samlet for kategorien Kostnad kommer Nordre Follo kommune på 80. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
Indikatoren angir gjennomsnittlig gebyr (kroner) for behandling av private planforslag. Gebyret skal ikke være høyere enn kostnadene kommunen har hatt til behandling, men kan være lavere. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Nordre Follo kommune kommer på 98. plass med et tilknytningsgebyr på 360 000 kr. Det betyr at de er dårligere enn 82% av kommune i kåringen.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Fra landsgjennomsnitt
145 544 kr
Frogn
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
181 400 kr
Nasjonal plassering: 86
Vestby
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
213 400 kr
Nasjonal plassering: 90
Ås
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
230 000 kr
Nasjonal plassering: 92
Nesodden
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
302 442 kr
Nasjonal plassering: 108
Nordre Follo
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
360 000 kr
Nasjonal plassering: 98
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
Indikatoren måler gebyr (kroner) kommunen tar for tilknytning til kommunens vann- og avløpsnett. Dette er et engangsgebyr, som skal dekke kommunens kostnader ved å koble vann og avløp til en eiendom (begrenset til selvkost). En lav verdi på denne indikatoren vurderes som positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Med en tilknytningsgebyr på 20 000 kr for vann og avløp ender Nordre Follo kommune på en 41. plass. Dette er bedre enn 66% av de andre kommunene i kåringen.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Fra landsgjennomsnitt
14 425 kr
Nordre Follo
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
20 000 kr
Nasjonal plassering: 41
Nesodden
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Ås
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Vestby
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Frogn
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
Denne indikatoren måler kommunens samlede tilskudd til private veier per kilometer privat vei som det gis tilskudd til. Kommunal finansiering av private veier som er åpen for allmenn ferdsel bidrar til økt veistandard og bedre vilkår for boligutvikling, og gir et mål for kommunens bidrag til infrastruktur for boliger. Høyere verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Per km privat vei lå Nordre Follo sitt kommunale tilskudd på 0 kr. Nordre Follo rangeres derfor til en 35. plass, bedre enn 71% av kommunene i kåringen.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Fra landsgjennomsnitt
4 028 kr
Ås
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
8 333 kr
Nasjonal plassering: 18
Nesodden
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
6 169 kr
Nasjonal plassering: 19
Nordre Follo
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
0 kr
Nasjonal plassering: 35
Vestby
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
0 kr
Nasjonal plassering: 35
Frogn
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
0 kr
Nasjonal plassering: 35
Tilrettelegging for boligproduksjon
Samling av 3 indikatorer som måler behandling av plan- og byggesaker. Den gir et samlet bilde over kommunens tilrettelegging for boligproduksjon.
Samlet for kategorien Tilrettelegging for boligproduksjon kommer Nordre Follo kommune på 86. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
Dette er en indikator for kommunens forutsigbarhet i planprosesser. Kommuner med tydelige føringer og rammer for boligbygging vil avvise få planforslag. Indikatoren angis som antall private planinitiativ kommunen avviser, delt på totalt antall mottatte planinitiativ. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Nordre Follo kommune ville ikke fremme 22.2% av de private planforslagene som ble sendt inn. Dermed havner de på 92. plass, som er dårligere enn 77% av de andre kommunene i kåringen.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Ås
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
0 %
Nasjonal plassering: 1
Nesodden
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
0 %
Nasjonal plassering: 1
Frogn
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
0 %
Nasjonal plassering: 1
Vestby
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
14.3 %
Nasjonal plassering: 80
Nordre Follo
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
22.2 %
Nasjonal plassering: 92
Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
Indikatoren måler hvor gode kommunene er til å tilrettelegge for bygging. Tydelig plangrunnlag og god veiledning fra kommunen vil resultere i at mange byggesøknader får tillatelse. Indikatoren angis som antall innvilgede byggesøknader, delt på totalt antall behandlede byggesøknader. Høyere verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Med 90.1% innvilgede byggesøknader av det totale antallet behandlede, rangerer Nordre Follo kommune på en 48. plass. Det betyr at de er bedre enn 60% av de andre kommunene i kåringen.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Vestby
Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
98.3 %
Nasjonal plassering: 7
Frogn
Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
95.4 %
Nasjonal plassering: 8
Nesodden
Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
90.4 %
Nasjonal plassering: 97
Nordre Follo
Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
90.1 %
Nasjonal plassering: 48
Ås
Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 110
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
Indikatoren måler antall boenheter som er regulert til boligformål (men ikke bygget) i forhold til befolkningsveksten. Indikatoren sier dermed noe om kommunens boligreserve er tilstrekkelig for å dekke økning i behovet/etterspørselen etter boliger. En høy verdi for denne indikatoren betyr mange byggeklare boligtomter i forhold til forventet etterspørsel, og vurderes som positivt for boligvennligheten.
Kilde: SØA
I Nordre Follo kommune er forholdet mellom ubebygde boenheter som er regulert til boligformål og befolkningsveksten 506%. Dette er bedre enn 88% av de andre kommunene i kåringen, og gir Nordre Follo en 14. plass.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Nordre Follo
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
506 x
Nasjonal plassering: 14
Ås
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Nesodden
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Frogn
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Vestby
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Digitalisering
1 indikator som måler digital modenhet i byggesaksbehandling.
Samlet for kategorien Digitalisering kommer Nordre Follo kommune på 119. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
Flere kommuner er i gang med å digitalisere plan- og byggeprosessene sine slik at dokumentasjon til planforslagene og dialog skjer digitalt. Høy grad av digitalisering betyr at kommunen har standardisert dokumentasjon og prosess. Det sparer tid og kostnader for alle involverte aktører, og teller positivt for boligvennligheten.
Kilde: DiBK
Manglende data fra kommunen
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Ås
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
54.8 %
Nasjonal plassering: 6
Vestby
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
40.6 %
Nasjonal plassering: 28
Frogn
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
38.9 %
Nasjonal plassering: 27
Nesodden
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
29.6 %
Nasjonal plassering: 77
Nordre Follo
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 92
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Boligbygging måler boligutvikling i kommunen, som er resultatet av tilretteleggingen.
Her ser vi på kategoriene Boligproduksjon, Boligkjøp.
Boligproduksjon
Samling av 3 indikatorer som samlet sett viser kommunens faktiske boligbygging.
Samlet for kategorien Boligproduksjon kommer Nordre Follo kommune på 60. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Ferdigstillelser delt på boligmasse.
Denne indikatoren måler antall ferdigstilte boliger (nye boliger) i kommunen i løpet av året i forhold til antall boliger som allerede finnes i kommunen (boligmassen). Målet med indikatoren er å vise veksten i antallet boliger i forhold til boligmassen i kommunen. For eksempel vil 10 ferdigstilte boliger være mye for en kommune med 1000 boliger, men lite for en kommune med 100 000 boliger. En høy verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
I Nordre Follo kommune har 2.579% boliger blitt ferdigstilte i forhold til antall boliger som allerede finnes der. Dette gjør at Nordre Follo havner på en 8. plass, noe som er bedre enn 93%.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Ås
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
4.315 %
Nasjonal plassering: 1
Vestby
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
2.7 %
Nasjonal plassering: 7
Nordre Follo
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
2.579 %
Nasjonal plassering: 8
Nesodden
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
1.109 %
Nasjonal plassering: 54
Frogn
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
0.818 %
Nasjonal plassering: 75
Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
Indikatoren angis som differansen mellom antall boliger per innbygger det siste året og antallet boliger per innbygger året før (andel i år minus andel i fjor). For et gitt antall innbyggere, vil kommunen som har størst økning i antall boliger fra ett år til det neste komme best ut. Høyere verdi for denne indikatoren er altså positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
I forhold til året før har Nordre Follo kommune økt antallet boliger per innbygger med 0.007%. Dette er dårligere enn 87% enn de andre kommunene, og gir Nordre Follo en 104. plass.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Fra 0, ingen endring
0 %
Ås
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
2.295 %
Nasjonal plassering: 1
Nesodden
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
0.712 %
Nasjonal plassering: 16
Vestby
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
0.258 %
Nasjonal plassering: 70
Frogn
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
0.133 %
Nasjonal plassering: 90
Nordre Follo
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
0.007 %
Nasjonal plassering: 104
Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
Indikatoren måler antall boliger som har fått igangsettingstillatelse i kommunen i forhold til befolkningsendringen. Indikatoren måler dermed i hvilken grad tilbudet av boliger responderer på endringer i behovet for boliger. En høy verdi for denne indikatoren gir høy grad av boligvennlighet.
Kilde: SSB
I Nordre Follo kommune har forholdet mellom boliger som har fått igangsettelsestillatelse og befolkningsendringen det siste året vært 49.5%. Dette betyr at Nordre Follo er dårligere enn 60% av kommunene i kåringen, og gir de en 71. plass.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Nesodden
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
113.4 %
Nasjonal plassering: 20
Vestby
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
87.3 %
Nasjonal plassering: 30
Ås
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
60.4 %
Nasjonal plassering: 56
Frogn
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
60.3 %
Nasjonal plassering: 57
Nordre Follo
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
49.5 %
Nasjonal plassering: 71
Boligkjøp
Samling av 2 indikatorer som samlet viser kommunens resultat på boligkjøperes muligheter for å skaffe egnet bolig.
Samlet for kategorien Boligkjøp kommer Nordre Follo kommune på 112. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
Indikatoren måler alderen til de som kjøper bolig for første gang i kommunen. Indikatoren er en temperaturmåler på boligmarkedet og et mål for balansen mellom tilbud og etterspørsel. En lav verdi for denne indikatoren betyr at det er muligheter for unge å kjøpe bolig, noe som er positivt for boligvennligheten.
Kilde: NEF
Gjennomsnittsalderen for førstegangskjøpere i Nordre Follo kommune var 29.3 år. Ettersom en lav verdi er positivt for boligvennligheten havner Nordre Follo på 114. plass, altså dårligere enn 96%.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Frogn
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
28.1 år
Nasjonal plassering: 95
Ås
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
28.3 år
Nasjonal plassering: 101
Nordre Follo
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
29.3 år
Nasjonal plassering: 114
Vestby
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
29.6 år
Nasjonal plassering: 115
Nesodden
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
31.1 år
Nasjonal plassering: 119
Boligpris.
Denne indikatoren består av en vektet gjennomsnittpris for eneboliger, småhus og blokkleiligheter. Høy pris kan indikere at det ikke er bygget tilstrekkelig for å imøtekomme endret etterspørsel. Boligprisene er imidlertid påvirket av særtrekk ved kommunen som kommunen ikke kan gjøre noe med. Indikatoren er derfor matematisk tilpasset for å ta høyde for slike forskjeller mellom kommuner. Denne indikatoren gir informasjon om hvor mye høyere boligprisen er i en kommune, sammenlignet med kommuner som har lignende karakteristikker. Lavere boligpris enn sammenlignbare kommuner slår positivt ut for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Boligprisen i Nordre Follo kommune er 52 739 kr per kvadratmeter. Sammenlignet med de andre kommunene, er dette dårligere enn 78% og gjør at Nordre Follo havner på 93. plass når man tar høyde for forskjellene i kommunene.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Fra landsgjennomsnitt
32 047 kr/m²
Vestby
Boligkjøp-2: Boligpris.
44 930 kr/m²
Nasjonal plassering: 99
Ås
Boligkjøp-2: Boligpris.
48 363 kr/m²
Nasjonal plassering: 111
Nordre Follo
Boligkjøp-2: Boligpris.
52 739 kr/m²
Nasjonal plassering: 93
Frogn
Boligkjøp-2: Boligpris.
54 656 kr/m²
Nasjonal plassering: 117
Nesodden
Boligkjøp-2: Boligpris.
58 602 kr/m²
Nasjonal plassering: 119
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
:
Kilde:
Undersøk rangeringen blant alle 119 kommunene
Her kan du kombinere Nordre Follo med andre kommuner og indikatorer i kåringen.
Kommune | Boligvennlighet | Tilrettelegging | Boligbygging |
---|---|---|---|
Ås | 58 | 74 | 48 |
Vestby | 78 | 80 | 74 |
Nordre Follo | 94 | 70 | 104 |
Frogn | 106 | 64 | 118 |
Nesodden | 109 | 104 | 81 |