Rælingen kommune
Vi ser nå nærmere på hvor boligvennlig Rælingen kommune er i forhold til de 119 andre kommunene, innenfor temaene tilrettelegging og boligbygging.
80/119
Dårligst boligvennlighet
50%
Best boligvennlighet
1 Tilrettelegging
1.1 Tid
1.2 Kostnad
1.3 Tilrettelegging for boligproduksjon
1.4 Digitalisering
2 Boligbygging
2.1 Boligproduksjon
2.2 Boligkjøp
Vi sammenligner nå 4 andre kommuner med Rælingen. Du kan fjerne og legge til de du selv ønsker.
Tilrettelegging vurderer hvor godt kommunen tilrettelegger for boligbygging som planmyndighet og samfunnsutvikler.
Her ser vi på kategoriene Tid, Kostnad, Tilrettelegging for boligproduksjon, Digitalisering.
Tid
Samling av 4 indikatorer som inneholder tidsbruk i plan- og byggesaksbehandling. Den gir et samlet bilde av hvor rask og effektiv kommunen er.
Samlet for kategorien Tid kommer Rælingen kommune på 39. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Hvorvidt kommuneplanens arealdel er oppdatert de siste 4 årene.
Indikatoren måler hvor aktivt kommunen planlegger. En hyppig oppdatert kommuneplan sikrer forutsigbarhet, og er en indikator på at kommunen tar en aktiv rolle som samfunns- og boligutvikler. Kommuneplanens arealdel fanger opp endringer i befolkningens behov og nedfeller dette i tillatt arealbruk. Å ha oppdatert kommuneplanens arealdel i løpet av de siste 4 årene er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
På landsbasis har:
50.4% oppdatert kommuneplanens arealdel
47.1% ikke oppdatert kommuneplanens arealdel
2.5% ikke rapportert
Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
Indikatoren måler gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers lovpålagt frist. De fleste søknader om nye boliger tilhører denne kategorien. Kort saksbehandlingstid er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Rælingen kommune bruker i gjennomsnitt 4.7 uker på saksbehandling for byggesaker med 12 ukers frist. Dette er bedre enn 83% av kommunene i kåringen, og gir Rælingen kommune en 20. plass.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Lovpliktig behandlingstid
12 uker
Aurskog-Høland
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
1 uker
Nasjonal plassering: 1
Enebakk
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
2.4 uker
Nasjonal plassering: 6
Rælingen
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
4.7 uker
Nasjonal plassering: 20
Lørenskog
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
5.4 uker
Nasjonal plassering: 35
Asker
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
14.4 uker
Nasjonal plassering: 101
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Behandlingstid hos kommunen sammenlignet med total behandlingstid
Tid-3: Behandlingstid under kommunalt ansvar.
Dette er en indikator for kommunens effektivitet i prosessen med private planforslag. Indikatoren angir kommunens gjennomsnittlige tidsbruk på behandling av en reguleringsplan, fra mottatt planforslag og frem til høring og offentlig ettersyn. Her måles kun den tid kommunen bruker, og ikke tiden som andre parter bruker. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Rælingen kommune har en egenbruk av tid på 61 dager. Dette plasserer dem på 6. plass i kåringen, noe som betyr at de er bedre enn 92% av de andre kommunene i kåringen.
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
Indikatoren måler hvor mye tid som går med på hele prosessen med private planforslag, fra oppstartsmøtet til endelig vedtak av reguleringsplan i kommunestyret. Indikator A1 (tid som kommunen har ansvar for) utgjør en del av denne. En lav verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Total behandlingstid inkludert kommunens tid, er hos Rælingen kommune på 1 626 dager. Dette plasserer dem på 96. plass i kåringen, noe som betyr at de er dårligere enn 93% av de andre kommunene.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Aurskog-Høland
Tid-3: Behandlingstid hos kommunen
96
Nasjonal plassering: 17
Aurskog-Høland
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
680
Nasjonal plassering: 44
Enebakk
Tid-3: Behandlingstid hos kommunen
145
Nasjonal plassering: 53
Enebakk
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
694
Nasjonal plassering: 47
Rælingen
Tid-3: Behandlingstid hos kommunen
61
Nasjonal plassering: 55
Rælingen
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
1 626
Nasjonal plassering: 96
Asker
Tid-3: Behandlingstid hos kommunen
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 92
Asker
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
1 270
Nasjonal plassering: 83
Lørenskog
Tid-3: Behandlingstid hos kommunen
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 119
Lørenskog
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 103
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Kostnad
Samling av 3 indikatorer som inneholder tilskudd og prising av tjenester. Den gir et samlet bilde over kommunenes kostnader i tilretteleggingen.
Samlet for kategorien Kostnad kommer Rælingen kommune på 115. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
Indikatoren angir gjennomsnittlig gebyr (kroner) for behandling av private planforslag. Gebyret skal ikke være høyere enn kostnadene kommunen har hatt til behandling, men kan være lavere. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Rælingen kommune kommer på 114. plass med et tilknytningsgebyr på 380 000 kr. Det betyr at de er dårligere enn 96% av kommune i kåringen.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Fra landsgjennomsnitt
145 544 kr
Aurskog-Høland
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
92 930 kr
Nasjonal plassering: 48
Enebakk
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
286 000 kr
Nasjonal plassering: 111
Lørenskog
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
378 500 kr
Nasjonal plassering: 104
Rælingen
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
380 000 kr
Nasjonal plassering: 114
Asker
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
438 840 kr
Nasjonal plassering: 99
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
Indikatoren måler gebyr (kroner) kommunen tar for tilknytning til kommunens vann- og avløpsnett. Dette er et engangsgebyr, som skal dekke kommunens kostnader ved å koble vann og avløp til en eiendom (begrenset til selvkost). En lav verdi på denne indikatoren vurderes som positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Med en tilknytningsgebyr på 42 900 kr for vann og avløp ender Rælingen kommune på en 71. plass. Dette er dårligere enn 60% av de andre kommunene i kåringen.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Fra landsgjennomsnitt
14 425 kr
Lørenskog
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
17 637 kr
Nasjonal plassering: 35
Aurskog-Høland
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
21 000 kr
Nasjonal plassering: 54
Asker
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
27 072 kr
Nasjonal plassering: 63
Rælingen
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
42 900 kr
Nasjonal plassering: 71
Enebakk
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
Denne indikatoren måler kommunens samlede tilskudd til private veier per kilometer privat vei som det gis tilskudd til. Kommunal finansiering av private veier som er åpen for allmenn ferdsel bidrar til økt veistandard og bedre vilkår for boligutvikling, og gir et mål for kommunens bidrag til infrastruktur for boliger. Høyere verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Per km privat vei lå Rælingen sitt kommunale tilskudd på 0 kr. Rælingen rangeres derfor til en 35. plass, bedre enn 71% av kommunene i kåringen.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Fra landsgjennomsnitt
4 028 kr
Aurskog-Høland
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
688 kr
Nasjonal plassering: 32
Lørenskog
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
0 kr
Nasjonal plassering: 35
Asker
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
0 kr
Nasjonal plassering: 35
Rælingen
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
0 kr
Nasjonal plassering: 35
Enebakk
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
0 kr
Nasjonal plassering: 35
Tilrettelegging for boligproduksjon
Samling av 3 indikatorer som måler behandling av plan- og byggesaker. Den gir et samlet bilde over kommunens tilrettelegging for boligproduksjon.
Samlet for kategorien Tilrettelegging for boligproduksjon kommer Rælingen kommune på 1. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
Dette er en indikator for kommunens forutsigbarhet i planprosesser. Kommuner med tydelige føringer og rammer for boligbygging vil avvise få planforslag. Indikatoren angis som antall private planinitiativ kommunen avviser, delt på totalt antall mottatte planinitiativ. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Rælingen kommune ville ikke fremme 0% av de private planforslagene som ble sendt inn. Dermed havner de på 1. plass, som er bedre enn 99% av de andre kommunene i kåringen.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Aurskog-Høland
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
0 %
Nasjonal plassering: 1
Rælingen
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
0 %
Nasjonal plassering: 1
Asker
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
12.5 %
Nasjonal plassering: 76
Enebakk
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
25 %
Nasjonal plassering: 96
Lørenskog
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
50 %
Nasjonal plassering: 112
Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
Indikatoren måler hvor gode kommunene er til å tilrettelegge for bygging. Tydelig plangrunnlag og god veiledning fra kommunen vil resultere i at mange byggesøknader får tillatelse. Indikatoren angis som antall innvilgede byggesøknader, delt på totalt antall behandlede byggesøknader. Høyere verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Med 100% innvilgede byggesøknader av det totale antallet behandlede, rangerer Rælingen kommune på en 1. plass. Det betyr at de er bedre enn 99% av de andre kommunene i kåringen.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Aurskog-Høland
Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
100 %
Nasjonal plassering: 19
Rælingen
Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
100 %
Nasjonal plassering: 1
Enebakk
Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
98.6 %
Nasjonal plassering: 31
Asker
Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
91.3 %
Nasjonal plassering: 64
Lørenskog
Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
90.1 %
Nasjonal plassering: 9
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
Indikatoren måler antall boenheter som er regulert til boligformål (men ikke bygget) i forhold til befolkningsveksten. Indikatoren sier dermed noe om kommunens boligreserve er tilstrekkelig for å dekke økning i behovet/etterspørselen etter boliger. En høy verdi for denne indikatoren betyr mange byggeklare boligtomter i forhold til forventet etterspørsel, og vurderes som positivt for boligvennligheten.
Kilde: SØA
Manglende data fra kommunen
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Lørenskog
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Asker
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 17
Enebakk
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Rælingen
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Aurskog-Høland
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Digitalisering
1 indikator som måler digital modenhet i byggesaksbehandling.
Samlet for kategorien Digitalisering kommer Rælingen kommune på 39. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
Flere kommuner er i gang med å digitalisere plan- og byggeprosessene sine slik at dokumentasjon til planforslagene og dialog skjer digitalt. Høy grad av digitalisering betyr at kommunen har standardisert dokumentasjon og prosess. Det sparer tid og kostnader for alle involverte aktører, og teller positivt for boligvennligheten.
Kilde: DiBK
Av de byggesøknadene som sendes inn til Rælingen kommune, er 35.4% sendt inn digitalt. Dette er bedre enn 67% av de andre kommunene i kåringen, og gir Rælingen 39. plass.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Enebakk
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
60.8 %
Nasjonal plassering: 9
Asker
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
49.8 %
Nasjonal plassering: 3
Lørenskog
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
40.7 %
Nasjonal plassering: 18
Rælingen
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
35.4 %
Nasjonal plassering: 39
Aurskog-Høland
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
23.7 %
Nasjonal plassering: 73
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Boligbygging måler boligutvikling i kommunen, som er resultatet av tilretteleggingen.
Her ser vi på kategoriene Boligproduksjon, Boligkjøp.
Boligproduksjon
Samling av 3 indikatorer som samlet sett viser kommunens faktiske boligbygging.
Samlet for kategorien Boligproduksjon kommer Rælingen kommune på 83. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Ferdigstillelser delt på boligmasse.
Denne indikatoren måler antall ferdigstilte boliger (nye boliger) i kommunen i løpet av året i forhold til antall boliger som allerede finnes i kommunen (boligmassen). Målet med indikatoren er å vise veksten i antallet boliger i forhold til boligmassen i kommunen. For eksempel vil 10 ferdigstilte boliger være mye for en kommune med 1000 boliger, men lite for en kommune med 100 000 boliger. En høy verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
I Rælingen kommune har 0.758% boliger blitt ferdigstilte i forhold til antall boliger som allerede finnes der. Dette gjør at Rælingen havner på en 79. plass, noe som er dårligere enn 66%.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Lørenskog
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
4.089 %
Nasjonal plassering: 2
Asker
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
1.624 %
Nasjonal plassering: 19
Aurskog-Høland
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
0.848 %
Nasjonal plassering: 71
Rælingen
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
0.758 %
Nasjonal plassering: 79
Enebakk
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
0.447 %
Nasjonal plassering: 98
Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
Indikatoren angis som differansen mellom antall boliger per innbygger det siste året og antallet boliger per innbygger året før (andel i år minus andel i fjor). For et gitt antall innbyggere, vil kommunen som har størst økning i antall boliger fra ett år til det neste komme best ut. Høyere verdi for denne indikatoren er altså positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
I forhold til året før har Rælingen kommune økt antallet boliger per innbygger med -0.139%. Dette er dårligere enn 94% enn de andre kommunene, og gir Rælingen en 112. plass.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Fra 0, ingen endring
0 %
Lørenskog
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
0.956 %
Nasjonal plassering: 8
Enebakk
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
0.515 %
Nasjonal plassering: 29
Asker
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
0.46 %
Nasjonal plassering: 32
Aurskog-Høland
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
0.013 %
Nasjonal plassering: 103
Rælingen
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
-0.139 %
Nasjonal plassering: 112
Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
Indikatoren måler antall boliger som har fått igangsettingstillatelse i kommunen i forhold til befolkningsendringen. Indikatoren måler dermed i hvilken grad tilbudet av boliger responderer på endringer i behovet for boliger. En høy verdi for denne indikatoren gir høy grad av boligvennlighet.
Kilde: SSB
I Rælingen kommune har forholdet mellom boliger som har fått igangsettelsestillatelse og befolkningsendringen det siste året vært 106.8%. Dette betyr at Rælingen er bedre enn 82% av kommunene i kåringen, og gir de en 22. plass.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Rælingen
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
106.8 %
Nasjonal plassering: 22
Enebakk
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
51.1 %
Nasjonal plassering: 68
Aurskog-Høland
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
44.8 %
Nasjonal plassering: 77
Asker
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
41.9 %
Nasjonal plassering: 81
Lørenskog
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
22.8 %
Nasjonal plassering: 93
Boligkjøp
Samling av 2 indikatorer som samlet viser kommunens resultat på boligkjøperes muligheter for å skaffe egnet bolig.
Samlet for kategorien Boligkjøp kommer Rælingen kommune på 115. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
Indikatoren måler alderen til de som kjøper bolig for første gang i kommunen. Indikatoren er en temperaturmåler på boligmarkedet og et mål for balansen mellom tilbud og etterspørsel. En lav verdi for denne indikatoren betyr at det er muligheter for unge å kjøpe bolig, noe som er positivt for boligvennligheten.
Kilde: NEF
Gjennomsnittsalderen for førstegangskjøpere i Rælingen kommune var 29 år. Ettersom en lav verdi er positivt for boligvennligheten havner Rælingen på 110. plass, altså dårligere enn 92%.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Aurskog-Høland
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
28 år
Nasjonal plassering: 92
Enebakk
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
28.6 år
Nasjonal plassering: 107
Lørenskog
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
28.9 år
Nasjonal plassering: 108
Rælingen
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
29 år
Nasjonal plassering: 110
Asker
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
29.9 år
Nasjonal plassering: 116
Boligpris.
Denne indikatoren består av en vektet gjennomsnittpris for eneboliger, småhus og blokkleiligheter. Høy pris kan indikere at det ikke er bygget tilstrekkelig for å imøtekomme endret etterspørsel. Boligprisene er imidlertid påvirket av særtrekk ved kommunen som kommunen ikke kan gjøre noe med. Indikatoren er derfor matematisk tilpasset for å ta høyde for slike forskjeller mellom kommuner. Denne indikatoren gir informasjon om hvor mye høyere boligprisen er i en kommune, sammenlignet med kommuner som har lignende karakteristikker. Lavere boligpris enn sammenlignbare kommuner slår positivt ut for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Boligprisen i Rælingen kommune er 47 667 kr per kvadratmeter. Sammenlignet med de andre kommunene, er dette dårligere enn 86% og gjør at Rælingen havner på 102. plass når man tar høyde for forskjellene i kommunene.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Fra landsgjennomsnitt
32 047 kr/m²
Aurskog-Høland
Boligkjøp-2: Boligpris.
30 271 kr/m²
Nasjonal plassering: 86
Enebakk
Boligkjøp-2: Boligpris.
35 331 kr/m²
Nasjonal plassering: 81
Rælingen
Boligkjøp-2: Boligpris.
47 667 kr/m²
Nasjonal plassering: 102
Asker
Boligkjøp-2: Boligpris.
53 832 kr/m²
Nasjonal plassering: 83
Lørenskog
Boligkjøp-2: Boligpris.
61 783 kr/m²
Nasjonal plassering: 116
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
:
Kilde:
Undersøk rangeringen blant alle 119 kommunene
Her kan du kombinere Rælingen med andre kommuner og indikatorer i kåringen.
Kommune | Boligvennlighet | Tilrettelegging | Boligbygging |
---|---|---|---|
Aurskog-Høland | 39 | 3 | 115 |
Rælingen | 80 | 30 | 114 |
Lørenskog | 92 | 93 | 80 |
Enebakk | 97 | 76 | 99 |
Asker | 104 | 101 | 83 |