Ørland kommune

Vi ser nå nærmere på hvor boligvennlig Ørland kommune er i forhold til de 119 andre kommunene, innenfor temaene tilrettelegging og boligbygging.

90/119

Dårligst boligvennlighet

50%

Best boligvennlighet

1 Tilrettelegging

108 / 119

1.1 Tid

106 / 119

1.2 Kostnad

98 / 119

1.3 Tilrettelegging for boligproduksjon

38 / 119

1.4 Digitalisering

88 / 119

2 Boligbygging

35 / 119

2.1 Boligproduksjon

28 / 119

2.2 Boligkjøp

65 / 119
2021

Ørland kom på 90. plass av 119 kommuner i boligvennlighetskåringen. Altså dårligere enn 76% av kommunene i Norge på boligvennlighet.

Dårligst

50%

Best

Vi sammenligner nå 4 andre kommuner med Ørland. Du kan fjerne og legge til de du selv ønsker.

LevangerOrklandStjørdalVerdal

Tilrettelegging vurderer hvor godt kommunen tilrettelegger for boligbygging som planmyndighet og samfunnsutvikler.

Her ser vi på kategoriene Tid, Kostnad, Tilrettelegging for boligproduksjon, Digitalisering.

2021

Tid

Samling av 4 indikatorer som inneholder tidsbruk i plan- og byggesaksbehandling. Den gir et samlet bilde av hvor rask og effektiv kommunen er.

Samlet for kategorien Tid kommer Ørland kommune på 106. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Hvorvidt kommuneplanens arealdel er oppdatert de siste 4 årene.

Indikatoren måler hvor aktivt kommunen planlegger. En hyppig oppdatert kommuneplan sikrer forutsigbarhet, og er en indikator på at kommunen tar en aktiv rolle som samfunns- og boligutvikler. Kommuneplanens arealdel fanger opp endringer i befolkningens behov og nedfeller dette i tillatt arealbruk. Å ha oppdatert kommuneplanens arealdel i løpet av de siste 4 årene er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

LevangerOrklandStjørdalVerdal
Ørland
Ja
Stjørdal
Ja
Levanger
Nei
Orkland
Nei
Verdal
Nei

På landsbasis har:

50.4% oppdatert kommuneplanens arealdel

47.1% ikke oppdatert kommuneplanens arealdel

2.5% ikke rapportert

Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

Indikatoren måler gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers lovpålagt frist. De fleste søknader om nye boliger tilhører denne kategorien. Kort saksbehandlingstid er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Manglende data fra kommunen

LevangerOrklandStjørdalVerdal

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Lovpliktig behandlingstid

12 uker

-11
-8.8
-6.6
-4.4
-2.2
0
+2.2
+4.4
+6.6
+8.8
+11

Levanger

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

3.9 uker

Nasjonal plassering: 21

Orkland

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

4.4 uker

Nasjonal plassering: 41

Verdal

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

6 uker

Nasjonal plassering: 58

Stjørdal

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

6.3 uker

Nasjonal plassering: 59

Ørland

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 113

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

og

Behandlingstid hos kommunen sammenlignet med total behandlingstid

Tid-3: Behandlingstid under kommunalt ansvar.

Dette er en indikator for kommunens effektivitet i prosessen med private planforslag. Indikatoren angir kommunens gjennomsnittlige tidsbruk på behandling av en reguleringsplan, fra mottatt planforslag og frem til høring og offentlig ettersyn. Her måles kun den tid kommunen bruker, og ikke tiden som andre parter bruker. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Manglende data fra kommunen

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

Indikatoren måler hvor mye tid som går med på hele prosessen med private planforslag, fra oppstartsmøtet til endelig vedtak av reguleringsplan i kommunestyret. Indikator A1 (tid som kommunen har ansvar for) utgjør en del av denne. En lav verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Manglende data fra kommunen

LevangerOrklandStjørdalVerdal

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
33.6
67.2
100.8
134.4
168
201.6
235.2
268.8
302.4
336

Verdal

Tid-3: Behandlingstid hos kommunen

85

Nasjonal plassering: 2

Verdal

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

205

Nasjonal plassering: 3

Levanger

Tid-3: Behandlingstid hos kommunen

102

Nasjonal plassering: 3

Levanger

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

276

Nasjonal plassering: 5

Orkland

Tid-3: Behandlingstid hos kommunen

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 78

Orkland

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

786

Nasjonal plassering: 60

Stjørdal

Tid-3: Behandlingstid hos kommunen

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 83

Stjørdal

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

913

Nasjonal plassering: 67

Ørland

Tid-3: Behandlingstid hos kommunen

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 119

Ørland

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 103

Behandlingstid under kommunalt ansvar.
Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

2021

Kostnad

Samling av 3 indikatorer som inneholder tilskudd og prising av tjenester. Den gir et samlet bilde over kommunenes kostnader i tilretteleggingen.

Samlet for kategorien Kostnad kommer Ørland kommune på 98. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

Indikatoren angir gjennomsnittlig gebyr (kroner) for behandling av private planforslag. Gebyret skal ikke være høyere enn kostnadene kommunen har hatt til behandling, men kan være lavere. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Ørland kommune kommer på 87. plass med et tilknytningsgebyr på 108 000 kr. Det betyr at de er dårligere enn 73% av kommune i kåringen.

LevangerOrklandStjørdalVerdal

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra landsgjennomsnitt

145 544 kr

-140 000
-112 000
-84 000
-56 000
-28 000
0
+28 000
+56 000
+84 000
+112 000
+140 000

Orkland

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

39 000 kr

Nasjonal plassering: 12

Levanger

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

65 000 kr

Nasjonal plassering: 16

Verdal

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

68 500 kr

Nasjonal plassering: 35

Stjørdal

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

69 174 kr

Nasjonal plassering: 17

Ørland

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

108 000 kr

Nasjonal plassering: 87

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

Indikatoren måler gebyr (kroner) kommunen tar for tilknytning til kommunens vann- og avløpsnett. Dette er et engangsgebyr, som skal dekke kommunens kostnader ved å koble vann og avløp til en eiendom (begrenset til selvkost). En lav verdi på denne indikatoren vurderes som positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Med en tilknytningsgebyr på 24 904 kr for vann og avløp ender Ørland kommune på en 73. plass. Dette er dårligere enn 61% av de andre kommunene i kåringen.

LevangerOrklandStjørdalVerdal

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra landsgjennomsnitt

14 425 kr

-14 000
-11 200
-8 400
-5 600
-2 800
0
+2 800
+5 600
+8 400
+11 200
+14 000

Verdal

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

11 600 kr

Nasjonal plassering: 33

Orkland

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

12 000 kr

Nasjonal plassering: 38

Ørland

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

24 904 kr

Nasjonal plassering: 73

Stjørdal

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 88

Levanger

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 88

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

Denne indikatoren måler kommunens samlede tilskudd til private veier per kilometer privat vei som det gis tilskudd til. Kommunal finansiering av private veier som er åpen for allmenn ferdsel bidrar til økt veistandard og bedre vilkår for boligutvikling, og gir et mål for kommunens bidrag til infrastruktur for boliger. Høyere verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Per km privat vei lå Ørland sitt kommunale tilskudd på 0 kr. Ørland rangeres derfor til en 35. plass, bedre enn 71% av kommunene i kåringen.

LevangerOrklandStjørdalVerdal

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra landsgjennomsnitt

4 028 kr

-5 000
-4 000
-3 000
-2 000
-1 000
0
+1 000
+2 000
+3 000
+4 000
+5 000

Verdal

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

0 kr

Nasjonal plassering: 35

Orkland

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

0 kr

Nasjonal plassering: 35

Ørland

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

0 kr

Nasjonal plassering: 35

Stjørdal

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

0 kr

Nasjonal plassering: 35

Levanger

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

0 kr

Nasjonal plassering: 35

2021

Tilrettelegging for boligproduksjon

Samling av 3 indikatorer som måler behandling av plan- og byggesaker. Den gir et samlet bilde over kommunens tilrettelegging for boligproduksjon.

Samlet for kategorien Tilrettelegging for boligproduksjon kommer Ørland kommune på 38. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

Dette er en indikator for kommunens forutsigbarhet i planprosesser. Kommuner med tydelige føringer og rammer for boligbygging vil avvise få planforslag. Indikatoren angis som antall private planinitiativ kommunen avviser, delt på totalt antall mottatte planinitiativ. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Ørland kommune ville ikke fremme 0% av de private planforslagene som ble sendt inn. Dermed havner de på 1. plass, som er bedre enn 99% av de andre kommunene i kåringen.

LevangerOrklandStjørdalVerdal

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Verdal

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

0 %

Nasjonal plassering: 1

Orkland

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

0 %

Nasjonal plassering: 1

Ørland

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

0 %

Nasjonal plassering: 1

Levanger

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

0 %

Nasjonal plassering: 1

Stjørdal

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

11.1 %

Nasjonal plassering: 71

Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

Indikatoren måler hvor gode kommunene er til å tilrettelegge for bygging. Tydelig plangrunnlag og god veiledning fra kommunen vil resultere i at mange byggesøknader får tillatelse. Indikatoren angis som antall innvilgede byggesøknader, delt på totalt antall behandlede byggesøknader. Høyere verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Med 97.6% innvilgede byggesøknader av det totale antallet behandlede, rangerer Ørland kommune på en 73. plass. Det betyr at de er dårligere enn 61% av de andre kommunene i kåringen.

LevangerOrklandStjørdalVerdal

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Verdal

Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

99.4 %

Nasjonal plassering: 61

Levanger

Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

98 %

Nasjonal plassering: 50

Ørland

Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

97.6 %

Nasjonal plassering: 73

Orkland

Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

96.7 %

Nasjonal plassering: 33

Stjørdal

Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

95.5 %

Nasjonal plassering: 71

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

Indikatoren måler antall boenheter som er regulert til boligformål (men ikke bygget) i forhold til befolkningsveksten. Indikatoren sier dermed noe om kommunens boligreserve er tilstrekkelig for å dekke økning i behovet/etterspørselen etter boliger. En høy verdi for denne indikatoren betyr mange byggeklare boligtomter i forhold til forventet etterspørsel, og vurderes som positivt for boligvennligheten.

Kilde: SØA

Manglende data fra kommunen

LevangerOrklandStjørdalVerdal

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0

Stjørdal

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Orkland

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Ørland

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Levanger

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Verdal

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

2021

Digitalisering

1 indikator som måler digital modenhet i byggesaksbehandling.

Samlet for kategorien Digitalisering kommer Ørland kommune på 88. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

Flere kommuner er i gang med å digitalisere plan- og byggeprosessene sine slik at dokumentasjon til planforslagene og dialog skjer digitalt. Høy grad av digitalisering betyr at kommunen har standardisert dokumentasjon og prosess. Det sparer tid og kostnader for alle involverte aktører, og teller positivt for boligvennligheten.

Kilde: DiBK

Av de byggesøknadene som sendes inn til Ørland kommune, er 23.6% sendt inn digitalt. Dette er dårligere enn 74% av de andre kommunene i kåringen, og gir Ørland 88. plass.

LevangerOrklandStjørdalVerdal

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Stjørdal

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

25.2 %

Nasjonal plassering: 80

Ørland

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

23.6 %

Nasjonal plassering: 88

Levanger

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

23.3 %

Nasjonal plassering: 82

Verdal

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 92

Orkland

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 92

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

Boligbygging måler boligutvikling i kommunen, som er resultatet av tilretteleggingen.

Her ser vi på kategoriene Boligproduksjon, Boligkjøp.

2021

Boligproduksjon

Samling av 3 indikatorer som samlet sett viser kommunens faktiske boligbygging.

Samlet for kategorien Boligproduksjon kommer Ørland kommune på 28. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Ferdigstillelser delt på boligmasse.

Denne indikatoren måler antall ferdigstilte boliger (nye boliger) i kommunen i løpet av året i forhold til antall boliger som allerede finnes i kommunen (boligmassen). Målet med indikatoren er å vise veksten i antallet boliger i forhold til boligmassen i kommunen. For eksempel vil 10 ferdigstilte boliger være mye for en kommune med 1000 boliger, men lite for en kommune med 100 000 boliger. En høy verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

I Ørland kommune har 1.622% boliger blitt ferdigstilte i forhold til antall boliger som allerede finnes der. Dette gjør at Ørland havner på en 20. plass, noe som er bedre enn 83%.

LevangerOrklandStjørdalVerdal

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
0.2
0.41
0.61
0.82
1.02
1.22
1.43
1.63
1.84
2.04

Ørland

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

1.622 %

Nasjonal plassering: 20

Verdal

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

1.6 %

Nasjonal plassering: 21

Levanger

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

1.405 %

Nasjonal plassering: 36

Orkland

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

1.31 %

Nasjonal plassering: 40

Stjørdal

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

0.844 %

Nasjonal plassering: 72

Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

Indikatoren angis som differansen mellom antall boliger per innbygger det siste året og antallet boliger per innbygger året før (andel i år minus andel i fjor). For et gitt antall innbyggere, vil kommunen som har størst økning i antall boliger fra ett år til det neste komme best ut. Høyere verdi for denne indikatoren er altså positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

I forhold til året før har Ørland kommune økt antallet boliger per innbygger med 0.332%. Dette er bedre enn 50% enn de andre kommunene, og gir Ørland en 59. plass.

LevangerOrklandStjørdalVerdal

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra 0, ingen endring

0 %

-1.5
-1.2
-0.9
-0.6
-0.3
0
+0.3
+0.6
+0.9
+1.2
+1.5

Levanger

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

1.196 %

Nasjonal plassering: 6

Verdal

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

0.553 %

Nasjonal plassering: 27

Ørland

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

0.332 %

Nasjonal plassering: 59

Stjørdal

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

0.112 %

Nasjonal plassering: 94

Orkland

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

0.066 %

Nasjonal plassering: 100

Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

Indikatoren måler antall boliger som har fått igangsettingstillatelse i kommunen i forhold til befolkningsendringen. Indikatoren måler dermed i hvilken grad tilbudet av boliger responderer på endringer i behovet for boliger. En høy verdi for denne indikatoren gir høy grad av boligvennlighet.

Kilde: SSB

I Ørland kommune har forholdet mellom boliger som har fått igangsettelsestillatelse og befolkningsendringen det siste året vært 61.5%. Dette betyr at Ørland er bedre enn 55% av kommunene i kåringen, og gir de en 53. plass.

LevangerOrklandStjørdalVerdal

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
1 320
2 640
3 960
5 280
6 600
7 920
9 240
10 560
11 880
13 200

Levanger

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

10 800 %

Nasjonal plassering: 1

Stjørdal

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

6 175 %

Nasjonal plassering: 2

Ørland

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

61.5 %

Nasjonal plassering: 53

Orkland

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

43.1 %

Nasjonal plassering: 80

Verdal

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 97

2021

Boligkjøp

Samling av 2 indikatorer som samlet viser kommunens resultat på boligkjøperes muligheter for å skaffe egnet bolig.

Samlet for kategorien Boligkjøp kommer Ørland kommune på 65. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

Indikatoren måler alderen til de som kjøper bolig for første gang i kommunen. Indikatoren er en temperaturmåler på boligmarkedet og et mål for balansen mellom tilbud og etterspørsel. En lav verdi for denne indikatoren betyr at det er muligheter for unge å kjøpe bolig, noe som er positivt for boligvennligheten.

Kilde: NEF

Gjennomsnittsalderen for førstegangskjøpere i Ørland kommune var 26.4 år. Ettersom en lav verdi er positivt for boligvennligheten havner Ørland på 11. plass, altså bedre enn 91%.

LevangerOrklandStjørdalVerdal

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
3.36
6.72
10.08
13.44
16.8
20.16
23.52
26.88
30.24
33.6

Verdal

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

24.8 år

Nasjonal plassering: 1

Ørland

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

26.4 år

Nasjonal plassering: 11

Orkland

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

27.3 år

Nasjonal plassering: 50

Levanger

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

27.4 år

Nasjonal plassering: 58

Stjørdal

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

27.5 år

Nasjonal plassering: 61

Boligpris.

Denne indikatoren består av en vektet gjennomsnittpris for eneboliger, småhus og blokkleiligheter. Høy pris kan indikere at det ikke er bygget tilstrekkelig for å imøtekomme endret etterspørsel. Boligprisene er imidlertid påvirket av særtrekk ved kommunen som kommunen ikke kan gjøre noe med. Indikatoren er derfor matematisk tilpasset for å ta høyde for slike forskjeller mellom kommuner. Denne indikatoren gir informasjon om hvor mye høyere boligprisen er i en kommune, sammenlignet med kommuner som har lignende karakteristikker. Lavere boligpris enn sammenlignbare kommuner slår positivt ut for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Boligprisen i Ørland kommune er 23 864 kr per kvadratmeter. Sammenlignet med de andre kommunene, er dette dårligere enn 96% og gjør at Ørland havner på 114. plass når man tar høyde for forskjellene i kommunene.

LevangerOrklandStjørdalVerdal

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra landsgjennomsnitt

32 047 kr/m²

-15 000
-12 000
-9 000
-6 000
-3 000
0
+3 000
+6 000
+9 000
+12 000
+15 000

Verdal

Boligkjøp-2: Boligpris.

20 394 kr/m²

Nasjonal plassering: 22

Ørland

Boligkjøp-2: Boligpris.

23 864 kr/m²

Nasjonal plassering: 114

Orkland

Boligkjøp-2: Boligpris.

23 957 kr/m²

Nasjonal plassering: 74

Levanger

Boligkjøp-2: Boligpris.

25 547 kr/m²

Nasjonal plassering: 41

Stjørdal

Boligkjøp-2: Boligpris.

35 217 kr/m²

Nasjonal plassering: 97

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

2021

Undersøk rangeringen blant alle 119 kommunene

Her kan du kombinere Ørland med andre kommuner og indikatorer i kåringen.

LevangerOrklandStjørdalVerdal
KommuneBoligvennlighetTilretteleggingBoligbygging
Levanger1122
Verdal2134
Orkland503187
Ørland9010835
Stjørdal939479