Ørland kommune
Vi ser nå nærmere på hvor boligvennlig Ørland kommune er i forhold til de 119 andre kommunene, innenfor temaene tilrettelegging og boligbygging.
90/119
Dårligst boligvennlighet
50%
Best boligvennlighet
1 Tilrettelegging
1.1 Tid
1.2 Kostnad
1.3 Tilrettelegging for boligproduksjon
1.4 Digitalisering
2 Boligbygging
2.1 Boligproduksjon
2.2 Boligkjøp
Vi sammenligner nå 4 andre kommuner med Ørland. Du kan fjerne og legge til de du selv ønsker.
Tilrettelegging vurderer hvor godt kommunen tilrettelegger for boligbygging som planmyndighet og samfunnsutvikler.
Her ser vi på kategoriene Tid, Kostnad, Tilrettelegging for boligproduksjon, Digitalisering.
Tid
Samling av 4 indikatorer som inneholder tidsbruk i plan- og byggesaksbehandling. Den gir et samlet bilde av hvor rask og effektiv kommunen er.
Samlet for kategorien Tid kommer Ørland kommune på 106. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Hvorvidt kommuneplanens arealdel er oppdatert de siste 4 årene.
Indikatoren måler hvor aktivt kommunen planlegger. En hyppig oppdatert kommuneplan sikrer forutsigbarhet, og er en indikator på at kommunen tar en aktiv rolle som samfunns- og boligutvikler. Kommuneplanens arealdel fanger opp endringer i befolkningens behov og nedfeller dette i tillatt arealbruk. Å ha oppdatert kommuneplanens arealdel i løpet av de siste 4 årene er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
På landsbasis har:
50.4% oppdatert kommuneplanens arealdel
47.1% ikke oppdatert kommuneplanens arealdel
2.5% ikke rapportert
Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
Indikatoren måler gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers lovpålagt frist. De fleste søknader om nye boliger tilhører denne kategorien. Kort saksbehandlingstid er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Manglende data fra kommunen
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Lovpliktig behandlingstid
12 uker
Levanger
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
3.9 uker
Nasjonal plassering: 21
Orkland
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
4.4 uker
Nasjonal plassering: 41
Verdal
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
6 uker
Nasjonal plassering: 58
Stjørdal
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
6.3 uker
Nasjonal plassering: 59
Ørland
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 113
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Behandlingstid hos kommunen sammenlignet med total behandlingstid
Tid-3: Behandlingstid under kommunalt ansvar.
Dette er en indikator for kommunens effektivitet i prosessen med private planforslag. Indikatoren angir kommunens gjennomsnittlige tidsbruk på behandling av en reguleringsplan, fra mottatt planforslag og frem til høring og offentlig ettersyn. Her måles kun den tid kommunen bruker, og ikke tiden som andre parter bruker. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Manglende data fra kommunen
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
Indikatoren måler hvor mye tid som går med på hele prosessen med private planforslag, fra oppstartsmøtet til endelig vedtak av reguleringsplan i kommunestyret. Indikator A1 (tid som kommunen har ansvar for) utgjør en del av denne. En lav verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Manglende data fra kommunen
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Verdal
Tid-3: Behandlingstid hos kommunen
85
Nasjonal plassering: 2
Verdal
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
205
Nasjonal plassering: 3
Levanger
Tid-3: Behandlingstid hos kommunen
102
Nasjonal plassering: 3
Levanger
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
276
Nasjonal plassering: 5
Orkland
Tid-3: Behandlingstid hos kommunen
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 78
Orkland
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
786
Nasjonal plassering: 60
Stjørdal
Tid-3: Behandlingstid hos kommunen
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 83
Stjørdal
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
913
Nasjonal plassering: 67
Ørland
Tid-3: Behandlingstid hos kommunen
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 119
Ørland
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 103
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Kostnad
Samling av 3 indikatorer som inneholder tilskudd og prising av tjenester. Den gir et samlet bilde over kommunenes kostnader i tilretteleggingen.
Samlet for kategorien Kostnad kommer Ørland kommune på 98. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
Indikatoren angir gjennomsnittlig gebyr (kroner) for behandling av private planforslag. Gebyret skal ikke være høyere enn kostnadene kommunen har hatt til behandling, men kan være lavere. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Ørland kommune kommer på 87. plass med et tilknytningsgebyr på 108 000 kr. Det betyr at de er dårligere enn 73% av kommune i kåringen.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Fra landsgjennomsnitt
145 544 kr
Orkland
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
39 000 kr
Nasjonal plassering: 12
Levanger
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
65 000 kr
Nasjonal plassering: 16
Verdal
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
68 500 kr
Nasjonal plassering: 35
Stjørdal
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
69 174 kr
Nasjonal plassering: 17
Ørland
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
108 000 kr
Nasjonal plassering: 87
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
Indikatoren måler gebyr (kroner) kommunen tar for tilknytning til kommunens vann- og avløpsnett. Dette er et engangsgebyr, som skal dekke kommunens kostnader ved å koble vann og avløp til en eiendom (begrenset til selvkost). En lav verdi på denne indikatoren vurderes som positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Med en tilknytningsgebyr på 24 904 kr for vann og avløp ender Ørland kommune på en 73. plass. Dette er dårligere enn 61% av de andre kommunene i kåringen.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Fra landsgjennomsnitt
14 425 kr
Verdal
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
11 600 kr
Nasjonal plassering: 33
Orkland
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
12 000 kr
Nasjonal plassering: 38
Ørland
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
24 904 kr
Nasjonal plassering: 73
Stjørdal
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Levanger
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
Denne indikatoren måler kommunens samlede tilskudd til private veier per kilometer privat vei som det gis tilskudd til. Kommunal finansiering av private veier som er åpen for allmenn ferdsel bidrar til økt veistandard og bedre vilkår for boligutvikling, og gir et mål for kommunens bidrag til infrastruktur for boliger. Høyere verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Per km privat vei lå Ørland sitt kommunale tilskudd på 0 kr. Ørland rangeres derfor til en 35. plass, bedre enn 71% av kommunene i kåringen.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Fra landsgjennomsnitt
4 028 kr
Verdal
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
0 kr
Nasjonal plassering: 35
Orkland
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
0 kr
Nasjonal plassering: 35
Ørland
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
0 kr
Nasjonal plassering: 35
Stjørdal
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
0 kr
Nasjonal plassering: 35
Levanger
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
0 kr
Nasjonal plassering: 35
Tilrettelegging for boligproduksjon
Samling av 3 indikatorer som måler behandling av plan- og byggesaker. Den gir et samlet bilde over kommunens tilrettelegging for boligproduksjon.
Samlet for kategorien Tilrettelegging for boligproduksjon kommer Ørland kommune på 38. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
Dette er en indikator for kommunens forutsigbarhet i planprosesser. Kommuner med tydelige føringer og rammer for boligbygging vil avvise få planforslag. Indikatoren angis som antall private planinitiativ kommunen avviser, delt på totalt antall mottatte planinitiativ. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Ørland kommune ville ikke fremme 0% av de private planforslagene som ble sendt inn. Dermed havner de på 1. plass, som er bedre enn 99% av de andre kommunene i kåringen.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Verdal
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
0 %
Nasjonal plassering: 1
Orkland
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
0 %
Nasjonal plassering: 1
Ørland
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
0 %
Nasjonal plassering: 1
Levanger
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
0 %
Nasjonal plassering: 1
Stjørdal
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
11.1 %
Nasjonal plassering: 71
Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
Indikatoren måler hvor gode kommunene er til å tilrettelegge for bygging. Tydelig plangrunnlag og god veiledning fra kommunen vil resultere i at mange byggesøknader får tillatelse. Indikatoren angis som antall innvilgede byggesøknader, delt på totalt antall behandlede byggesøknader. Høyere verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Med 97.6% innvilgede byggesøknader av det totale antallet behandlede, rangerer Ørland kommune på en 73. plass. Det betyr at de er dårligere enn 61% av de andre kommunene i kåringen.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Verdal
Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
99.4 %
Nasjonal plassering: 61
Levanger
Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
98 %
Nasjonal plassering: 50
Ørland
Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
97.6 %
Nasjonal plassering: 73
Orkland
Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
96.7 %
Nasjonal plassering: 33
Stjørdal
Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
95.5 %
Nasjonal plassering: 71
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
Indikatoren måler antall boenheter som er regulert til boligformål (men ikke bygget) i forhold til befolkningsveksten. Indikatoren sier dermed noe om kommunens boligreserve er tilstrekkelig for å dekke økning i behovet/etterspørselen etter boliger. En høy verdi for denne indikatoren betyr mange byggeklare boligtomter i forhold til forventet etterspørsel, og vurderes som positivt for boligvennligheten.
Kilde: SØA
Manglende data fra kommunen
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Stjørdal
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Orkland
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Ørland
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Levanger
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Verdal
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Digitalisering
1 indikator som måler digital modenhet i byggesaksbehandling.
Samlet for kategorien Digitalisering kommer Ørland kommune på 88. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
Flere kommuner er i gang med å digitalisere plan- og byggeprosessene sine slik at dokumentasjon til planforslagene og dialog skjer digitalt. Høy grad av digitalisering betyr at kommunen har standardisert dokumentasjon og prosess. Det sparer tid og kostnader for alle involverte aktører, og teller positivt for boligvennligheten.
Kilde: DiBK
Av de byggesøknadene som sendes inn til Ørland kommune, er 23.6% sendt inn digitalt. Dette er dårligere enn 74% av de andre kommunene i kåringen, og gir Ørland 88. plass.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Stjørdal
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
25.2 %
Nasjonal plassering: 80
Ørland
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
23.6 %
Nasjonal plassering: 88
Levanger
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
23.3 %
Nasjonal plassering: 82
Verdal
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 92
Orkland
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 92
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Boligbygging måler boligutvikling i kommunen, som er resultatet av tilretteleggingen.
Her ser vi på kategoriene Boligproduksjon, Boligkjøp.
Boligproduksjon
Samling av 3 indikatorer som samlet sett viser kommunens faktiske boligbygging.
Samlet for kategorien Boligproduksjon kommer Ørland kommune på 28. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Ferdigstillelser delt på boligmasse.
Denne indikatoren måler antall ferdigstilte boliger (nye boliger) i kommunen i løpet av året i forhold til antall boliger som allerede finnes i kommunen (boligmassen). Målet med indikatoren er å vise veksten i antallet boliger i forhold til boligmassen i kommunen. For eksempel vil 10 ferdigstilte boliger være mye for en kommune med 1000 boliger, men lite for en kommune med 100 000 boliger. En høy verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
I Ørland kommune har 1.622% boliger blitt ferdigstilte i forhold til antall boliger som allerede finnes der. Dette gjør at Ørland havner på en 20. plass, noe som er bedre enn 83%.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Ørland
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
1.622 %
Nasjonal plassering: 20
Verdal
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
1.6 %
Nasjonal plassering: 21
Levanger
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
1.405 %
Nasjonal plassering: 36
Orkland
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
1.31 %
Nasjonal plassering: 40
Stjørdal
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
0.844 %
Nasjonal plassering: 72
Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
Indikatoren angis som differansen mellom antall boliger per innbygger det siste året og antallet boliger per innbygger året før (andel i år minus andel i fjor). For et gitt antall innbyggere, vil kommunen som har størst økning i antall boliger fra ett år til det neste komme best ut. Høyere verdi for denne indikatoren er altså positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
I forhold til året før har Ørland kommune økt antallet boliger per innbygger med 0.332%. Dette er bedre enn 50% enn de andre kommunene, og gir Ørland en 59. plass.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Fra 0, ingen endring
0 %
Levanger
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
1.196 %
Nasjonal plassering: 6
Verdal
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
0.553 %
Nasjonal plassering: 27
Ørland
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
0.332 %
Nasjonal plassering: 59
Stjørdal
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
0.112 %
Nasjonal plassering: 94
Orkland
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
0.066 %
Nasjonal plassering: 100
Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
Indikatoren måler antall boliger som har fått igangsettingstillatelse i kommunen i forhold til befolkningsendringen. Indikatoren måler dermed i hvilken grad tilbudet av boliger responderer på endringer i behovet for boliger. En høy verdi for denne indikatoren gir høy grad av boligvennlighet.
Kilde: SSB
I Ørland kommune har forholdet mellom boliger som har fått igangsettelsestillatelse og befolkningsendringen det siste året vært 61.5%. Dette betyr at Ørland er bedre enn 55% av kommunene i kåringen, og gir de en 53. plass.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Levanger
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
10 800 %
Nasjonal plassering: 1
Stjørdal
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
6 175 %
Nasjonal plassering: 2
Ørland
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
61.5 %
Nasjonal plassering: 53
Orkland
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
43.1 %
Nasjonal plassering: 80
Verdal
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 97
Boligkjøp
Samling av 2 indikatorer som samlet viser kommunens resultat på boligkjøperes muligheter for å skaffe egnet bolig.
Samlet for kategorien Boligkjøp kommer Ørland kommune på 65. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
Indikatoren måler alderen til de som kjøper bolig for første gang i kommunen. Indikatoren er en temperaturmåler på boligmarkedet og et mål for balansen mellom tilbud og etterspørsel. En lav verdi for denne indikatoren betyr at det er muligheter for unge å kjøpe bolig, noe som er positivt for boligvennligheten.
Kilde: NEF
Gjennomsnittsalderen for førstegangskjøpere i Ørland kommune var 26.4 år. Ettersom en lav verdi er positivt for boligvennligheten havner Ørland på 11. plass, altså bedre enn 91%.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Verdal
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
24.8 år
Nasjonal plassering: 1
Ørland
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
26.4 år
Nasjonal plassering: 11
Orkland
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
27.3 år
Nasjonal plassering: 50
Levanger
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
27.4 år
Nasjonal plassering: 58
Stjørdal
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
27.5 år
Nasjonal plassering: 61
Boligpris.
Denne indikatoren består av en vektet gjennomsnittpris for eneboliger, småhus og blokkleiligheter. Høy pris kan indikere at det ikke er bygget tilstrekkelig for å imøtekomme endret etterspørsel. Boligprisene er imidlertid påvirket av særtrekk ved kommunen som kommunen ikke kan gjøre noe med. Indikatoren er derfor matematisk tilpasset for å ta høyde for slike forskjeller mellom kommuner. Denne indikatoren gir informasjon om hvor mye høyere boligprisen er i en kommune, sammenlignet med kommuner som har lignende karakteristikker. Lavere boligpris enn sammenlignbare kommuner slår positivt ut for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Boligprisen i Ørland kommune er 23 864 kr per kvadratmeter. Sammenlignet med de andre kommunene, er dette dårligere enn 96% og gjør at Ørland havner på 114. plass når man tar høyde for forskjellene i kommunene.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Fra landsgjennomsnitt
32 047 kr/m²
Verdal
Boligkjøp-2: Boligpris.
20 394 kr/m²
Nasjonal plassering: 22
Ørland
Boligkjøp-2: Boligpris.
23 864 kr/m²
Nasjonal plassering: 114
Orkland
Boligkjøp-2: Boligpris.
23 957 kr/m²
Nasjonal plassering: 74
Levanger
Boligkjøp-2: Boligpris.
25 547 kr/m²
Nasjonal plassering: 41
Stjørdal
Boligkjøp-2: Boligpris.
35 217 kr/m²
Nasjonal plassering: 97
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
:
Kilde: