Kvinnherad kommune

Vi ser nå nærmere på hvor boligvennlig Kvinnherad kommune er i forhold til de 119 andre kommunene, innenfor temaene tilrettelegging og boligbygging.

20/119

Dårligst boligvennlighet

50%

Best boligvennlighet

1 Tilrettelegging

7 / 119

1.1 Tid

1 / 119

1.2 Kostnad

22 / 119

1.3 Tilrettelegging for boligproduksjon

75 / 119

1.4 Digitalisering

64 / 119

2 Boligbygging

63 / 119

2.1 Boligproduksjon

100 / 119

2.2 Boligkjøp

29 / 119
2021

Kvinnherad kom på 20. plass av 119 kommuner i boligvennlighetskåringen. Altså bedre enn 83% av kommunene i Norge på boligvennlighet.

Dårligst

50%

Best

Vi sammenligner nå 4 andre kommuner med Kvinnherad. Du kan fjerne og legge til de du selv ønsker.

BømloStordUllensvangVoss

Tilrettelegging vurderer hvor godt kommunen tilrettelegger for boligbygging som planmyndighet og samfunnsutvikler.

Her ser vi på kategoriene Tid, Kostnad, Tilrettelegging for boligproduksjon, Digitalisering.

2021

Tid

Samling av 4 indikatorer som inneholder tidsbruk i plan- og byggesaksbehandling. Den gir et samlet bilde av hvor rask og effektiv kommunen er.

Samlet for kategorien Tid kommer Kvinnherad kommune på 1. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Hvorvidt kommuneplanens arealdel er oppdatert de siste 4 årene.

Indikatoren måler hvor aktivt kommunen planlegger. En hyppig oppdatert kommuneplan sikrer forutsigbarhet, og er en indikator på at kommunen tar en aktiv rolle som samfunns- og boligutvikler. Kommuneplanens arealdel fanger opp endringer i befolkningens behov og nedfeller dette i tillatt arealbruk. Å ha oppdatert kommuneplanens arealdel i løpet av de siste 4 årene er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

BømloStordUllensvangVoss
Kvinnherad
Ja
Voss
Ja
Bømlo
Nei
Stord
Nei
Ullensvang
Nei

På landsbasis har:

50.4% oppdatert kommuneplanens arealdel

47.1% ikke oppdatert kommuneplanens arealdel

2.5% ikke rapportert

Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

Indikatoren måler gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers lovpålagt frist. De fleste søknader om nye boliger tilhører denne kategorien. Kort saksbehandlingstid er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Kvinnherad kommune bruker i gjennomsnitt 1.4 uker på saksbehandling for byggesaker med 12 ukers frist. Dette er bedre enn 97% av kommunene i kåringen, og gir Kvinnherad kommune en 3. plass.

BømloStordUllensvangVoss

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Lovpliktig behandlingstid

12 uker

-14
-11.2
-8.4
-5.6
-2.8
0
+2.8
+5.6
+8.4
+11.2
+14

Voss

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

1.1 uker

Nasjonal plassering: 2

Kvinnherad

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

1.4 uker

Nasjonal plassering: 3

Bømlo

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

3.9 uker

Nasjonal plassering: 40

Stord

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

7.3 uker

Nasjonal plassering: 82

Ullensvang

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

8.6 uker

Nasjonal plassering: 89

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

og

Behandlingstid hos kommunen sammenlignet med total behandlingstid

Tid-3: Behandlingstid under kommunalt ansvar.

Dette er en indikator for kommunens effektivitet i prosessen med private planforslag. Indikatoren angir kommunens gjennomsnittlige tidsbruk på behandling av en reguleringsplan, fra mottatt planforslag og frem til høring og offentlig ettersyn. Her måles kun den tid kommunen bruker, og ikke tiden som andre parter bruker. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Kvinnherad kommune har en egenbruk av tid på 156 dager. Dette plasserer dem på 56. plass i kåringen, noe som betyr at de er dårligere enn 77% av de andre kommunene i kåringen.

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

Indikatoren måler hvor mye tid som går med på hele prosessen med private planforslag, fra oppstartsmøtet til endelig vedtak av reguleringsplan i kommunestyret. Indikator A1 (tid som kommunen har ansvar for) utgjør en del av denne. En lav verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Total behandlingstid inkludert kommunens tid, er hos Kvinnherad kommune på 360 dager. Dette plasserer dem på 15. plass i kåringen, noe som betyr at de er bedre enn 85% av de andre kommunene.

BømloStordUllensvangVoss

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
204
408
612
816
1 020
1 224
1 428
1 632
1 836
2 040

Bømlo

Tid-3: Behandlingstid hos kommunen

110

Nasjonal plassering: 9

Bømlo

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

350

Nasjonal plassering: 14

Kvinnherad

Tid-3: Behandlingstid hos kommunen

156

Nasjonal plassering: 27

Kvinnherad

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

360

Nasjonal plassering: 15

Ullensvang

Tid-3: Behandlingstid hos kommunen

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 81

Ullensvang

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

730

Nasjonal plassering: 65

Voss

Tid-3: Behandlingstid hos kommunen

184

Nasjonal plassering: 96

Voss

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

1 700

Nasjonal plassering: 99

Stord

Tid-3: Behandlingstid hos kommunen

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 98

Stord

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

1 457

Nasjonal plassering: 95

Behandlingstid under kommunalt ansvar.
Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

2021

Kostnad

Samling av 3 indikatorer som inneholder tilskudd og prising av tjenester. Den gir et samlet bilde over kommunenes kostnader i tilretteleggingen.

Samlet for kategorien Kostnad kommer Kvinnherad kommune på 22. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

Indikatoren angir gjennomsnittlig gebyr (kroner) for behandling av private planforslag. Gebyret skal ikke være høyere enn kostnadene kommunen har hatt til behandling, men kan være lavere. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Kvinnherad kommune kommer på 21. plass med et tilknytningsgebyr på 49 870 kr. Det betyr at de er bedre enn 82% av kommune i kåringen.

BømloStordUllensvangVoss

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra landsgjennomsnitt

145 544 kr

-150 000
-120 000
-90 000
-60 000
-30 000
0
+30 000
+60 000
+90 000
+120 000
+150 000

Ullensvang

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

32 850 kr

Nasjonal plassering: 3

Kvinnherad

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

49 870 kr

Nasjonal plassering: 21

Voss

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

74 000 kr

Nasjonal plassering: 60

Bømlo

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

91 617 kr

Nasjonal plassering: 52

Stord

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

141 341 kr

Nasjonal plassering: 73

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

Indikatoren måler gebyr (kroner) kommunen tar for tilknytning til kommunens vann- og avløpsnett. Dette er et engangsgebyr, som skal dekke kommunens kostnader ved å koble vann og avløp til en eiendom (begrenset til selvkost). En lav verdi på denne indikatoren vurderes som positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Med en tilknytningsgebyr på 12 420 kr for vann og avløp ender Kvinnherad kommune på en 44. plass. Dette er bedre enn 63% av de andre kommunene i kåringen.

BømloStordUllensvangVoss

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra landsgjennomsnitt

14 425 kr

-44 000
-35 200
-26 400
-17 600
-8 800
0
+8 800
+17 600
+26 400
+35 200
+44 000

Kvinnherad

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

12 420 kr

Nasjonal plassering: 44

Ullensvang

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

40 000 kr

Nasjonal plassering: 84

Stord

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

50 000 kr

Nasjonal plassering: 83

Bømlo

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 88

Voss

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 88

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

Denne indikatoren måler kommunens samlede tilskudd til private veier per kilometer privat vei som det gis tilskudd til. Kommunal finansiering av private veier som er åpen for allmenn ferdsel bidrar til økt veistandard og bedre vilkår for boligutvikling, og gir et mål for kommunens bidrag til infrastruktur for boliger. Høyere verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Per km privat vei lå Kvinnherad sitt kommunale tilskudd på 0 kr. Kvinnherad rangeres derfor til en 35. plass, bedre enn 71% av kommunene i kåringen.

BømloStordUllensvangVoss

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra landsgjennomsnitt

4 028 kr

-5 000
-4 000
-3 000
-2 000
-1 000
0
+1 000
+2 000
+3 000
+4 000
+5 000

Kvinnherad

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

0 kr

Nasjonal plassering: 35

Ullensvang

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

0 kr

Nasjonal plassering: 35

Stord

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

0 kr

Nasjonal plassering: 35

Bømlo

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

0 kr

Nasjonal plassering: 35

Voss

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

0 kr

Nasjonal plassering: 35

2021

Tilrettelegging for boligproduksjon

Samling av 3 indikatorer som måler behandling av plan- og byggesaker. Den gir et samlet bilde over kommunens tilrettelegging for boligproduksjon.

Samlet for kategorien Tilrettelegging for boligproduksjon kommer Kvinnherad kommune på 75. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

Dette er en indikator for kommunens forutsigbarhet i planprosesser. Kommuner med tydelige føringer og rammer for boligbygging vil avvise få planforslag. Indikatoren angis som antall private planinitiativ kommunen avviser, delt på totalt antall mottatte planinitiativ. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Kvinnherad kommune ville ikke fremme 0% av de private planforslagene som ble sendt inn. Dermed havner de på 1. plass, som er bedre enn 99% av de andre kommunene i kåringen.

BømloStordUllensvangVoss

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Kvinnherad

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

0 %

Nasjonal plassering: 1

Ullensvang

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

0 %

Nasjonal plassering: 1

Bømlo

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

0 %

Nasjonal plassering: 1

Voss

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

11.1 %

Nasjonal plassering: 71

Stord

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

14.3 %

Nasjonal plassering: 80

Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

Indikatoren måler hvor gode kommunene er til å tilrettelegge for bygging. Tydelig plangrunnlag og god veiledning fra kommunen vil resultere i at mange byggesøknader får tillatelse. Indikatoren angis som antall innvilgede byggesøknader, delt på totalt antall behandlede byggesøknader. Høyere verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Manglende data fra kommunen

BømloStordUllensvangVoss

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Voss

Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

100 %

Nasjonal plassering: 26

Ullensvang

Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

98.2 %

Nasjonal plassering: 65

Stord

Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

98.2 %

Nasjonal plassering: 72

Bømlo

Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 110

Kvinnherad

Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 110

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

Indikatoren måler antall boenheter som er regulert til boligformål (men ikke bygget) i forhold til befolkningsveksten. Indikatoren sier dermed noe om kommunens boligreserve er tilstrekkelig for å dekke økning i behovet/etterspørselen etter boliger. En høy verdi for denne indikatoren betyr mange byggeklare boligtomter i forhold til forventet etterspørsel, og vurderes som positivt for boligvennligheten.

Kilde: SØA

Manglende data fra kommunen

BømloStordUllensvangVoss

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0

Kvinnherad

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Bømlo

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Stord

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Ullensvang

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Voss

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

2021

Digitalisering

1 indikator som måler digital modenhet i byggesaksbehandling.

Samlet for kategorien Digitalisering kommer Kvinnherad kommune på 64. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

Flere kommuner er i gang med å digitalisere plan- og byggeprosessene sine slik at dokumentasjon til planforslagene og dialog skjer digitalt. Høy grad av digitalisering betyr at kommunen har standardisert dokumentasjon og prosess. Det sparer tid og kostnader for alle involverte aktører, og teller positivt for boligvennligheten.

Kilde: DiBK

Av de byggesøknadene som sendes inn til Kvinnherad kommune, er 36.5% sendt inn digitalt. Dette er dårligere enn 54% av de andre kommunene i kåringen, og gir Kvinnherad 64. plass.

BømloStordUllensvangVoss

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Stord

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

63.9 %

Nasjonal plassering: 19

Bømlo

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

46.9 %

Nasjonal plassering: 53

Voss

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

40 %

Nasjonal plassering: 15

Ullensvang

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

37.9 %

Nasjonal plassering: 60

Kvinnherad

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

36.5 %

Nasjonal plassering: 64

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

Boligbygging måler boligutvikling i kommunen, som er resultatet av tilretteleggingen.

Her ser vi på kategoriene Boligproduksjon, Boligkjøp.

2021

Boligproduksjon

Samling av 3 indikatorer som samlet sett viser kommunens faktiske boligbygging.

Samlet for kategorien Boligproduksjon kommer Kvinnherad kommune på 100. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Ferdigstillelser delt på boligmasse.

Denne indikatoren måler antall ferdigstilte boliger (nye boliger) i kommunen i løpet av året i forhold til antall boliger som allerede finnes i kommunen (boligmassen). Målet med indikatoren er å vise veksten i antallet boliger i forhold til boligmassen i kommunen. For eksempel vil 10 ferdigstilte boliger være mye for en kommune med 1000 boliger, men lite for en kommune med 100 000 boliger. En høy verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

I Kvinnherad kommune har 0.658% boliger blitt ferdigstilte i forhold til antall boliger som allerede finnes der. Dette gjør at Kvinnherad havner på en 88. plass, noe som er dårligere enn 74%.

BømloStordUllensvangVoss

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
0.12
0.24
0.36
0.48
0.6
0.72
0.84
0.96
1.08
1.2

Bømlo

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

0.953 %

Nasjonal plassering: 64

Voss

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

0.691 %

Nasjonal plassering: 83

Kvinnherad

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

0.658 %

Nasjonal plassering: 88

Stord

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

0.494 %

Nasjonal plassering: 97

Ullensvang

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

0.224 %

Nasjonal plassering: 113

Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

Indikatoren angis som differansen mellom antall boliger per innbygger det siste året og antallet boliger per innbygger året før (andel i år minus andel i fjor). For et gitt antall innbyggere, vil kommunen som har størst økning i antall boliger fra ett år til det neste komme best ut. Høyere verdi for denne indikatoren er altså positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

I forhold til året før har Kvinnherad kommune økt antallet boliger per innbygger med 0.366%. Dette er bedre enn 61% enn de andre kommunene, og gir Kvinnherad en 47. plass.

BømloStordUllensvangVoss

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra 0, ingen endring

0 %

-0.5
-0.4
-0.3
-0.2
-0.1
0
+0.1
+0.2
+0.3
+0.4
+0.5

Kvinnherad

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

0.366 %

Nasjonal plassering: 47

Ullensvang

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

0.362 %

Nasjonal plassering: 48

Bømlo

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

0.359 %

Nasjonal plassering: 50

Voss

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

0.213 %

Nasjonal plassering: 78

Stord

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

0.05 %

Nasjonal plassering: 101

Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

Indikatoren måler antall boliger som har fått igangsettingstillatelse i kommunen i forhold til befolkningsendringen. Indikatoren måler dermed i hvilken grad tilbudet av boliger responderer på endringer i behovet for boliger. En høy verdi for denne indikatoren gir høy grad av boligvennlighet.

Kilde: SSB

Manglende data fra kommunen

BømloStordUllensvangVoss

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
9.6
19.2
28.8
38.4
48
57.6
67.2
76.8
86.4
96

Stord

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

74.1 %

Nasjonal plassering: 44

Voss

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

63.6 %

Nasjonal plassering: 50

Bømlo

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

61.1 %

Nasjonal plassering: 54

Ullensvang

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 97

Kvinnherad

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 97

2021

Boligkjøp

Samling av 2 indikatorer som samlet viser kommunens resultat på boligkjøperes muligheter for å skaffe egnet bolig.

Samlet for kategorien Boligkjøp kommer Kvinnherad kommune på 29. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

Indikatoren måler alderen til de som kjøper bolig for første gang i kommunen. Indikatoren er en temperaturmåler på boligmarkedet og et mål for balansen mellom tilbud og etterspørsel. En lav verdi for denne indikatoren betyr at det er muligheter for unge å kjøpe bolig, noe som er positivt for boligvennligheten.

Kilde: NEF

Gjennomsnittsalderen for førstegangskjøpere i Kvinnherad kommune var 26.5 år. Ettersom en lav verdi er positivt for boligvennligheten havner Kvinnherad på 14. plass, altså bedre enn 88%.

BømloStordUllensvangVoss

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
3.36
6.72
10.08
13.44
16.8
20.16
23.52
26.88
30.24
33.6

Bømlo

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

26.1 år

Nasjonal plassering: 6

Kvinnherad

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

26.5 år

Nasjonal plassering: 14

Stord

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

26.7 år

Nasjonal plassering: 18

Ullensvang

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

27.3 år

Nasjonal plassering: 45

Voss

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

28 år

Nasjonal plassering: 89

Boligpris.

Denne indikatoren består av en vektet gjennomsnittpris for eneboliger, småhus og blokkleiligheter. Høy pris kan indikere at det ikke er bygget tilstrekkelig for å imøtekomme endret etterspørsel. Boligprisene er imidlertid påvirket av særtrekk ved kommunen som kommunen ikke kan gjøre noe med. Indikatoren er derfor matematisk tilpasset for å ta høyde for slike forskjeller mellom kommuner. Denne indikatoren gir informasjon om hvor mye høyere boligprisen er i en kommune, sammenlignet med kommuner som har lignende karakteristikker. Lavere boligpris enn sammenlignbare kommuner slår positivt ut for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Boligprisen i Kvinnherad kommune er 19 867 kr per kvadratmeter. Sammenlignet med de andre kommunene, er dette bedre enn 57% og gjør at Kvinnherad havner på 51. plass når man tar høyde for forskjellene i kommunene.

BømloStordUllensvangVoss

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra landsgjennomsnitt

32 047 kr/m²

-18 000
-14 400
-10 800
-7 200
-3 600
0
+3 600
+7 200
+10 800
+14 400
+18 000

Ullensvang

Boligkjøp-2: Boligpris.

17 935 kr/m²

Nasjonal plassering: 7

Bømlo

Boligkjøp-2: Boligpris.

18 653 kr/m²

Nasjonal plassering: 8

Kvinnherad

Boligkjøp-2: Boligpris.

19 867 kr/m²

Nasjonal plassering: 51

Stord

Boligkjøp-2: Boligpris.

25 526 kr/m²

Nasjonal plassering: 34

Voss

Boligkjøp-2: Boligpris.

33 251 kr/m²

Nasjonal plassering: 96

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

2021

Undersøk rangeringen blant alle 119 kommunene

Her kan du kombinere Kvinnherad med andre kommuner og indikatorer i kåringen.

BømloStordUllensvangVoss
KommuneBoligvennlighetTilretteleggingBoligbygging
Kvinnherad20763
Bømlo22479
Ullensvang737469
Voss8854108
Stord10711161