Indre Østfold kommune
Vi ser nå nærmere på hvor boligvennlig Indre Østfold kommune er i forhold til de 119 andre kommunene, innenfor temaene tilrettelegging og boligbygging.
29/119
Dårligst boligvennlighet
50%
Best boligvennlighet
1 Tilrettelegging
1.1 Tid
1.2 Kostnad
1.3 Tilrettelegging for boligproduksjon
1.4 Digitalisering
2 Boligbygging
2.1 Boligproduksjon
2.2 Boligkjøp
Vi sammenligner nå 4 andre kommuner med Indre Østfold. Du kan fjerne og legge til de du selv ønsker.
Tilrettelegging vurderer hvor godt kommunen tilrettelegger for boligbygging som planmyndighet og samfunnsutvikler.
Her ser vi på kategoriene Tid, Kostnad, Tilrettelegging for boligproduksjon, Digitalisering.
Tid
Samling av 4 indikatorer som inneholder tidsbruk i plan- og byggesaksbehandling. Den gir et samlet bilde av hvor rask og effektiv kommunen er.
Samlet for kategorien Tid kommer Indre Østfold kommune på 60. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Hvorvidt kommuneplanens arealdel er oppdatert de siste 4 årene.
Indikatoren måler hvor aktivt kommunen planlegger. En hyppig oppdatert kommuneplan sikrer forutsigbarhet, og er en indikator på at kommunen tar en aktiv rolle som samfunns- og boligutvikler. Kommuneplanens arealdel fanger opp endringer i befolkningens behov og nedfeller dette i tillatt arealbruk. Å ha oppdatert kommuneplanens arealdel i løpet av de siste 4 årene er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
På landsbasis har:
50.4% oppdatert kommuneplanens arealdel
47.1% ikke oppdatert kommuneplanens arealdel
2.5% ikke rapportert
Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
Indikatoren måler gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers lovpålagt frist. De fleste søknader om nye boliger tilhører denne kategorien. Kort saksbehandlingstid er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Indre Østfold kommune bruker i gjennomsnitt 8.4 uker på saksbehandling for byggesaker med 12 ukers frist. Dette er dårligere enn 68% av kommunene i kåringen, og gir Indre Østfold kommune en 81. plass.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Lovpliktig behandlingstid
12 uker
Rakkestad
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
3.4 uker
Nasjonal plassering: 13
Nordre Follo
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
3.7 uker
Nasjonal plassering: 10
Ringerike
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
4.1 uker
Nasjonal plassering: 19
Indre Østfold
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
8.4 uker
Nasjonal plassering: 81
Vestby
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
19.1 uker
Nasjonal plassering: 108
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Behandlingstid hos kommunen sammenlignet med total behandlingstid
Tid-3: Behandlingstid under kommunalt ansvar.
Dette er en indikator for kommunens effektivitet i prosessen med private planforslag. Indikatoren angir kommunens gjennomsnittlige tidsbruk på behandling av en reguleringsplan, fra mottatt planforslag og frem til høring og offentlig ettersyn. Her måles kun den tid kommunen bruker, og ikke tiden som andre parter bruker. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Indre Østfold kommune har en egenbruk av tid på 120 dager. Dette plasserer dem på 21. plass i kåringen, noe som betyr at de er bedre enn 71% av de andre kommunene i kåringen.
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
Indikatoren måler hvor mye tid som går med på hele prosessen med private planforslag, fra oppstartsmøtet til endelig vedtak av reguleringsplan i kommunestyret. Indikator A1 (tid som kommunen har ansvar for) utgjør en del av denne. En lav verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Total behandlingstid inkludert kommunens tid, er hos Indre Østfold kommune på 850 dager. Dette plasserer dem på 55. plass i kåringen, noe som betyr at de er dårligere enn 53% av de andre kommunene.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Vestby
Tid-3: Behandlingstid hos kommunen
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 38
Vestby
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
328
Nasjonal plassering: 7
Rakkestad
Tid-3: Behandlingstid hos kommunen
121
Nasjonal plassering: 21
Rakkestad
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
565
Nasjonal plassering: 26
Indre Østfold
Tid-3: Behandlingstid hos kommunen
120
Nasjonal plassering: 33
Indre Østfold
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
850
Nasjonal plassering: 55
Nordre Follo
Tid-3: Behandlingstid hos kommunen
162
Nasjonal plassering: 63
Nordre Follo
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
1 018
Nasjonal plassering: 66
Ringerike
Tid-3: Behandlingstid hos kommunen
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 93
Ringerike
Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.
1 171
Nasjonal plassering: 85
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Kostnad
Samling av 3 indikatorer som inneholder tilskudd og prising av tjenester. Den gir et samlet bilde over kommunenes kostnader i tilretteleggingen.
Samlet for kategorien Kostnad kommer Indre Østfold kommune på 9. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
Indikatoren angir gjennomsnittlig gebyr (kroner) for behandling av private planforslag. Gebyret skal ikke være høyere enn kostnadene kommunen har hatt til behandling, men kan være lavere. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Indre Østfold kommune kommer på 27. plass med et tilknytningsgebyr på 120 840 kr. Det betyr at de er bedre enn 77% av kommune i kåringen.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Fra landsgjennomsnitt
145 544 kr
Rakkestad
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
39 100 kr
Nasjonal plassering: 2
Indre Østfold
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
120 840 kr
Nasjonal plassering: 27
Ringerike
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
126 600 kr
Nasjonal plassering: 57
Vestby
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
213 400 kr
Nasjonal plassering: 90
Nordre Follo
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
360 000 kr
Nasjonal plassering: 98
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
Indikatoren måler gebyr (kroner) kommunen tar for tilknytning til kommunens vann- og avløpsnett. Dette er et engangsgebyr, som skal dekke kommunens kostnader ved å koble vann og avløp til en eiendom (begrenset til selvkost). En lav verdi på denne indikatoren vurderes som positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Med en tilknytningsgebyr på 7 500 kr for vann og avløp ender Indre Østfold kommune på en 17. plass. Dette er bedre enn 86% av de andre kommunene i kåringen.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Fra landsgjennomsnitt
14 425 kr
Indre Østfold
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
7 500 kr
Nasjonal plassering: 17
Rakkestad
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
8 400 kr
Nasjonal plassering: 20
Ringerike
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
18 000 kr
Nasjonal plassering: 46
Nordre Follo
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
20 000 kr
Nasjonal plassering: 41
Vestby
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
Denne indikatoren måler kommunens samlede tilskudd til private veier per kilometer privat vei som det gis tilskudd til. Kommunal finansiering av private veier som er åpen for allmenn ferdsel bidrar til økt veistandard og bedre vilkår for boligutvikling, og gir et mål for kommunens bidrag til infrastruktur for boliger. Høyere verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Per km privat vei lå Indre Østfold sitt kommunale tilskudd på 0 kr. Indre Østfold rangeres derfor til en 35. plass, bedre enn 71% av kommunene i kåringen.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Fra landsgjennomsnitt
4 028 kr
Ringerike
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
5 667 kr
Nasjonal plassering: 22
Rakkestad
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
3 000 kr
Nasjonal plassering: 29
Indre Østfold
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
0 kr
Nasjonal plassering: 35
Nordre Follo
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
0 kr
Nasjonal plassering: 35
Vestby
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
0 kr
Nasjonal plassering: 35
Tilrettelegging for boligproduksjon
Samling av 3 indikatorer som måler behandling av plan- og byggesaker. Den gir et samlet bilde over kommunens tilrettelegging for boligproduksjon.
Samlet for kategorien Tilrettelegging for boligproduksjon kommer Indre Østfold kommune på 2. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
Dette er en indikator for kommunens forutsigbarhet i planprosesser. Kommuner med tydelige føringer og rammer for boligbygging vil avvise få planforslag. Indikatoren angis som antall private planinitiativ kommunen avviser, delt på totalt antall mottatte planinitiativ. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Indre Østfold kommune ville ikke fremme 0% av de private planforslagene som ble sendt inn. Dermed havner de på 1. plass, som er bedre enn 99% av de andre kommunene i kåringen.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Rakkestad
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
0 %
Nasjonal plassering: 1
Indre Østfold
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
0 %
Nasjonal plassering: 1
Ringerike
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
4.2 %
Nasjonal plassering: 62
Vestby
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
14.3 %
Nasjonal plassering: 80
Nordre Follo
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
22.2 %
Nasjonal plassering: 92
Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
Indikatoren måler hvor gode kommunene er til å tilrettelegge for bygging. Tydelig plangrunnlag og god veiledning fra kommunen vil resultere i at mange byggesøknader får tillatelse. Indikatoren angis som antall innvilgede byggesøknader, delt på totalt antall behandlede byggesøknader. Høyere verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Med 99.6% innvilgede byggesøknader av det totale antallet behandlede, rangerer Indre Østfold kommune på en 2. plass. Det betyr at de er bedre enn 98% av de andre kommunene i kåringen.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Rakkestad
Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
100 %
Nasjonal plassering: 23
Ringerike
Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
99.8 %
Nasjonal plassering: 5
Indre Østfold
Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
99.6 %
Nasjonal plassering: 2
Vestby
Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
98.3 %
Nasjonal plassering: 7
Nordre Follo
Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
90.1 %
Nasjonal plassering: 48
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
Indikatoren måler antall boenheter som er regulert til boligformål (men ikke bygget) i forhold til befolkningsveksten. Indikatoren sier dermed noe om kommunens boligreserve er tilstrekkelig for å dekke økning i behovet/etterspørselen etter boliger. En høy verdi for denne indikatoren betyr mange byggeklare boligtomter i forhold til forventet etterspørsel, og vurderes som positivt for boligvennligheten.
Kilde: SØA
Manglende data fra kommunen
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Nordre Follo
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
506 x
Nasjonal plassering: 14
Vestby
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Indre Østfold
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Ringerike
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Rakkestad
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Digitalisering
1 indikator som måler digital modenhet i byggesaksbehandling.
Samlet for kategorien Digitalisering kommer Indre Østfold kommune på 119. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
Flere kommuner er i gang med å digitalisere plan- og byggeprosessene sine slik at dokumentasjon til planforslagene og dialog skjer digitalt. Høy grad av digitalisering betyr at kommunen har standardisert dokumentasjon og prosess. Det sparer tid og kostnader for alle involverte aktører, og teller positivt for boligvennligheten.
Kilde: DiBK
Manglende data fra kommunen
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Vestby
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
40.6 %
Nasjonal plassering: 28
Ringerike
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
30 %
Nasjonal plassering: 14
Rakkestad
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 92
Indre Østfold
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 92
Nordre Follo
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 92
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Boligbygging måler boligutvikling i kommunen, som er resultatet av tilretteleggingen.
Her ser vi på kategoriene Boligproduksjon, Boligkjøp.
Boligproduksjon
Samling av 3 indikatorer som samlet sett viser kommunens faktiske boligbygging.
Samlet for kategorien Boligproduksjon kommer Indre Østfold kommune på 58. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Ferdigstillelser delt på boligmasse.
Denne indikatoren måler antall ferdigstilte boliger (nye boliger) i kommunen i løpet av året i forhold til antall boliger som allerede finnes i kommunen (boligmassen). Målet med indikatoren er å vise veksten i antallet boliger i forhold til boligmassen i kommunen. For eksempel vil 10 ferdigstilte boliger være mye for en kommune med 1000 boliger, men lite for en kommune med 100 000 boliger. En høy verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
I Indre Østfold kommune har 0.884% boliger blitt ferdigstilte i forhold til antall boliger som allerede finnes der. Dette gjør at Indre Østfold havner på en 69. plass, noe som er dårligere enn 58%.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Vestby
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
2.7 %
Nasjonal plassering: 7
Nordre Follo
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
2.579 %
Nasjonal plassering: 8
Ringerike
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
1.122 %
Nasjonal plassering: 52
Indre Østfold
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
0.884 %
Nasjonal plassering: 69
Rakkestad
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
0.605 %
Nasjonal plassering: 94
Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
Indikatoren angis som differansen mellom antall boliger per innbygger det siste året og antallet boliger per innbygger året før (andel i år minus andel i fjor). For et gitt antall innbyggere, vil kommunen som har størst økning i antall boliger fra ett år til det neste komme best ut. Høyere verdi for denne indikatoren er altså positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
I forhold til året før har Indre Østfold kommune økt antallet boliger per innbygger med 0.202%. Dette er dårligere enn 66% enn de andre kommunene, og gir Indre Østfold en 79. plass.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Fra 0, ingen endring
0 %
Rakkestad
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
0.92 %
Nasjonal plassering: 9
Ringerike
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
0.421 %
Nasjonal plassering: 38
Vestby
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
0.258 %
Nasjonal plassering: 70
Indre Østfold
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
0.202 %
Nasjonal plassering: 79
Nordre Follo
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
0.007 %
Nasjonal plassering: 104
Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
Indikatoren måler antall boliger som har fått igangsettingstillatelse i kommunen i forhold til befolkningsendringen. Indikatoren måler dermed i hvilken grad tilbudet av boliger responderer på endringer i behovet for boliger. En høy verdi for denne indikatoren gir høy grad av boligvennlighet.
Kilde: SSB
I Indre Østfold kommune har forholdet mellom boliger som har fått igangsettelsestillatelse og befolkningsendringen det siste året vært 85.7%. Dette betyr at Indre Østfold er bedre enn 71% av kommunene i kåringen, og gir de en 34. plass.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Vestby
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
87.3 %
Nasjonal plassering: 30
Indre Østfold
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
85.7 %
Nasjonal plassering: 34
Ringerike
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
85.2 %
Nasjonal plassering: 36
Nordre Follo
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
49.5 %
Nasjonal plassering: 71
Rakkestad
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
46.7 %
Nasjonal plassering: 73
Boligkjøp
Samling av 2 indikatorer som samlet viser kommunens resultat på boligkjøperes muligheter for å skaffe egnet bolig.
Samlet for kategorien Boligkjøp kommer Indre Østfold kommune på 73. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
Indikatoren måler alderen til de som kjøper bolig for første gang i kommunen. Indikatoren er en temperaturmåler på boligmarkedet og et mål for balansen mellom tilbud og etterspørsel. En lav verdi for denne indikatoren betyr at det er muligheter for unge å kjøpe bolig, noe som er positivt for boligvennligheten.
Kilde: NEF
Gjennomsnittsalderen for førstegangskjøpere i Indre Østfold kommune var 28.9 år. Ettersom en lav verdi er positivt for boligvennligheten havner Indre Østfold på 109. plass, altså dårligere enn 92%.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Ringerike
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
27.6 år
Nasjonal plassering: 65
Rakkestad
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
27.8 år
Nasjonal plassering: 74
Indre Østfold
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
28.9 år
Nasjonal plassering: 109
Nordre Follo
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
29.3 år
Nasjonal plassering: 114
Vestby
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
29.6 år
Nasjonal plassering: 115
Boligpris.
Denne indikatoren består av en vektet gjennomsnittpris for eneboliger, småhus og blokkleiligheter. Høy pris kan indikere at det ikke er bygget tilstrekkelig for å imøtekomme endret etterspørsel. Boligprisene er imidlertid påvirket av særtrekk ved kommunen som kommunen ikke kan gjøre noe med. Indikatoren er derfor matematisk tilpasset for å ta høyde for slike forskjeller mellom kommuner. Denne indikatoren gir informasjon om hvor mye høyere boligprisen er i en kommune, sammenlignet med kommuner som har lignende karakteristikker. Lavere boligpris enn sammenlignbare kommuner slår positivt ut for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Boligprisen i Indre Østfold kommune er 29 925 kr per kvadratmeter. Sammenlignet med de andre kommunene, er dette bedre enn 68% og gjør at Indre Østfold havner på 38. plass når man tar høyde for forskjellene i kommunene.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Fra landsgjennomsnitt
32 047 kr/m²
Rakkestad
Boligkjøp-2: Boligpris.
22 854 kr/m²
Nasjonal plassering: 23
Indre Østfold
Boligkjøp-2: Boligpris.
29 925 kr/m²
Nasjonal plassering: 38
Ringerike
Boligkjøp-2: Boligpris.
32 189 kr/m²
Nasjonal plassering: 88
Vestby
Boligkjøp-2: Boligpris.
44 930 kr/m²
Nasjonal plassering: 99
Nordre Follo
Boligkjøp-2: Boligpris.
52 739 kr/m²
Nasjonal plassering: 93
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
:
Kilde:
Undersøk rangeringen blant alle 119 kommunene
Her kan du kombinere Indre Østfold med andre kommuner og indikatorer i kåringen.
Kommune | Boligvennlighet | Tilrettelegging | Boligbygging |
---|---|---|---|
Rakkestad | 4 | 2 | 50 |
Ringerike | 28 | 28 | 53 |
Indre Østfold | 29 | 13 | 82 |
Vestby | 78 | 80 | 74 |
Nordre Follo | 94 | 70 | 104 |