Gjesdal kommune

Vi ser nå nærmere på hvor boligvennlig Gjesdal kommune er i forhold til de 119 andre kommunene, innenfor temaene tilrettelegging og boligbygging.

30/119

Dårligst boligvennlighet

50%

Best boligvennlighet

1 Tilrettelegging

46 / 119

1.1 Tid

36 / 119

1.2 Kostnad

87 / 119

1.3 Tilrettelegging for boligproduksjon

17 / 119

1.4 Digitalisering

83 / 119

2 Boligbygging

30 / 119

2.1 Boligproduksjon

65 / 119

2.2 Boligkjøp

25 / 119
2021

Gjesdal kom på 30. plass av 119 kommuner i boligvennlighetskåringen. Altså bedre enn 75% av kommunene i Norge på boligvennlighet.

Dårligst

50%

Best

Vi sammenligner nå 4 andre kommuner med Gjesdal. Du kan fjerne og legge til de du selv ønsker.

KleppSolaTime

Tilrettelegging vurderer hvor godt kommunen tilrettelegger for boligbygging som planmyndighet og samfunnsutvikler.

Her ser vi på kategoriene Tid, Kostnad, Tilrettelegging for boligproduksjon, Digitalisering.

2021

Tid

Samling av 4 indikatorer som inneholder tidsbruk i plan- og byggesaksbehandling. Den gir et samlet bilde av hvor rask og effektiv kommunen er.

Samlet for kategorien Tid kommer Gjesdal kommune på 36. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Hvorvidt kommuneplanens arealdel er oppdatert de siste 4 årene.

Indikatoren måler hvor aktivt kommunen planlegger. En hyppig oppdatert kommuneplan sikrer forutsigbarhet, og er en indikator på at kommunen tar en aktiv rolle som samfunns- og boligutvikler. Kommuneplanens arealdel fanger opp endringer i befolkningens behov og nedfeller dette i tillatt arealbruk. Å ha oppdatert kommuneplanens arealdel i løpet av de siste 4 årene er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

KleppSolaTime
Sola
Ja
Time
Ja
Gjesdal
Nei
Nei
Klepp
Nei

På landsbasis har:

50.4% oppdatert kommuneplanens arealdel

47.1% ikke oppdatert kommuneplanens arealdel

2.5% ikke rapportert

Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

Indikatoren måler gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers lovpålagt frist. De fleste søknader om nye boliger tilhører denne kategorien. Kort saksbehandlingstid er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Gjesdal kommune bruker i gjennomsnitt 4.3 uker på saksbehandling for byggesaker med 12 ukers frist. Dette er bedre enn 77% av kommunene i kåringen, og gir Gjesdal kommune en 27. plass.

KleppSolaTime

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Lovpliktig behandlingstid

12 uker

-10
-8
-6
-4
-2
0
+2
+4
+6
+8
+10

Gjesdal

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

4.3 uker

Nasjonal plassering: 27

Time

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

4.6 uker

Nasjonal plassering: 33

Sola

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

4.9 uker

Nasjonal plassering: 36

Klepp

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

8.1 uker

Nasjonal plassering: 78

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

14.1 uker

Nasjonal plassering: 105

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

og

Behandlingstid hos kommunen sammenlignet med total behandlingstid

Tid-3: Behandlingstid under kommunalt ansvar.

Dette er en indikator for kommunens effektivitet i prosessen med private planforslag. Indikatoren angir kommunens gjennomsnittlige tidsbruk på behandling av en reguleringsplan, fra mottatt planforslag og frem til høring og offentlig ettersyn. Her måles kun den tid kommunen bruker, og ikke tiden som andre parter bruker. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Gjesdal kommune har en egenbruk av tid på 170 dager. Dette plasserer dem på 64. plass i kåringen, noe som betyr at de er dårligere enn 88% av de andre kommunene i kåringen.

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

Indikatoren måler hvor mye tid som går med på hele prosessen med private planforslag, fra oppstartsmøtet til endelig vedtak av reguleringsplan i kommunestyret. Indikator A1 (tid som kommunen har ansvar for) utgjør en del av denne. En lav verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Total behandlingstid inkludert kommunens tid, er hos Gjesdal kommune på 569 dager. Dette plasserer dem på 25. plass i kåringen, noe som betyr at de er bedre enn 76% av de andre kommunene.

KleppSolaTime

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
132
264
396
528
660
792
924
1 056
1 188
1 320

Klepp

Tid-3: Behandlingstid hos kommunen

150

Nasjonal plassering: 28

Klepp

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

570

Nasjonal plassering: 23

Gjesdal

Tid-3: Behandlingstid hos kommunen

170

Nasjonal plassering: 42

Gjesdal

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

569

Nasjonal plassering: 25

Tid-3: Behandlingstid hos kommunen

104

Nasjonal plassering: 36

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

805

Nasjonal plassering: 59

Time

Tid-3: Behandlingstid hos kommunen

134

Nasjonal plassering: 66

Time

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

874

Nasjonal plassering: 64

Sola

Tid-3: Behandlingstid hos kommunen

182

Nasjonal plassering: 79

Sola

Tid-4: Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

1 007

Nasjonal plassering: 71

Behandlingstid under kommunalt ansvar.
Samlet medgått tid fra oppstartsmøte for privat planforslag til endelig vedtak i kommunestyret.

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

2021

Kostnad

Samling av 3 indikatorer som inneholder tilskudd og prising av tjenester. Den gir et samlet bilde over kommunenes kostnader i tilretteleggingen.

Samlet for kategorien Kostnad kommer Gjesdal kommune på 87. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

Indikatoren angir gjennomsnittlig gebyr (kroner) for behandling av private planforslag. Gebyret skal ikke være høyere enn kostnadene kommunen har hatt til behandling, men kan være lavere. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Gjesdal kommune kommer på 59. plass med et tilknytningsgebyr på 114 200 kr. Det betyr at de er bedre enn 50% av kommune i kåringen.

KleppSolaTime

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra landsgjennomsnitt

145 544 kr

-39 000
-31 200
-23 400
-15 600
-7 800
0
+7 800
+15 600
+23 400
+31 200
+39 000

Gjesdal

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

114 200 kr

Nasjonal plassering: 59

Klepp

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

126 450 kr

Nasjonal plassering: 49

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

152 314 kr

Nasjonal plassering: 81

Time

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

166 000 kr

Nasjonal plassering: 82

Sola

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

168 363 kr

Nasjonal plassering: 62

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

Indikatoren måler gebyr (kroner) kommunen tar for tilknytning til kommunens vann- og avløpsnett. Dette er et engangsgebyr, som skal dekke kommunens kostnader ved å koble vann og avløp til en eiendom (begrenset til selvkost). En lav verdi på denne indikatoren vurderes som positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Manglende data fra kommunen

KleppSolaTime

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra landsgjennomsnitt

14 425 kr

-17 000
-13 600
-10 200
-6 800
-3 400
0
+3 400
+6 800
+10 200
+13 600
+17 000

Klepp

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

27 566 kr

Nasjonal plassering: 62

Sola

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 88

Time

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 88

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 88

Gjesdal

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 88

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

Denne indikatoren måler kommunens samlede tilskudd til private veier per kilometer privat vei som det gis tilskudd til. Kommunal finansiering av private veier som er åpen for allmenn ferdsel bidrar til økt veistandard og bedre vilkår for boligutvikling, og gir et mål for kommunens bidrag til infrastruktur for boliger. Høyere verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Per km privat vei lå Gjesdal sitt kommunale tilskudd på 0 kr. Gjesdal rangeres derfor til en 35. plass, bedre enn 71% av kommunene i kåringen.

KleppSolaTime

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra landsgjennomsnitt

4 028 kr

-14 000
-11 200
-8 400
-5 600
-2 800
0
+2 800
+5 600
+8 400
+11 200
+14 000

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

15 000 kr

Nasjonal plassering: 12

Klepp

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

0 kr

Nasjonal plassering: 35

Sola

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

0 kr

Nasjonal plassering: 35

Time

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

0 kr

Nasjonal plassering: 35

Gjesdal

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

0 kr

Nasjonal plassering: 35

2021

Tilrettelegging for boligproduksjon

Samling av 3 indikatorer som måler behandling av plan- og byggesaker. Den gir et samlet bilde over kommunens tilrettelegging for boligproduksjon.

Samlet for kategorien Tilrettelegging for boligproduksjon kommer Gjesdal kommune på 17. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

Dette er en indikator for kommunens forutsigbarhet i planprosesser. Kommuner med tydelige føringer og rammer for boligbygging vil avvise få planforslag. Indikatoren angis som antall private planinitiativ kommunen avviser, delt på totalt antall mottatte planinitiativ. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Gjesdal kommune ville ikke fremme 0% av de private planforslagene som ble sendt inn. Dermed havner de på 1. plass, som er bedre enn 99% av de andre kommunene i kåringen.

KleppSolaTime

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

0 %

Nasjonal plassering: 1

Klepp

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

0 %

Nasjonal plassering: 1

Sola

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

0 %

Nasjonal plassering: 1

Gjesdal

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

0 %

Nasjonal plassering: 1

Time

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

11.1 %

Nasjonal plassering: 71

Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

Indikatoren måler hvor gode kommunene er til å tilrettelegge for bygging. Tydelig plangrunnlag og god veiledning fra kommunen vil resultere i at mange byggesøknader får tillatelse. Indikatoren angis som antall innvilgede byggesøknader, delt på totalt antall behandlede byggesøknader. Høyere verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Med 100% innvilgede byggesøknader av det totale antallet behandlede, rangerer Gjesdal kommune på en 35. plass. Det betyr at de er bedre enn 71% av de andre kommunene i kåringen.

KleppSolaTime

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Gjesdal

Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

100 %

Nasjonal plassering: 35

Time

Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

96.8 %

Nasjonal plassering: 45

Klepp

Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

93.4 %

Nasjonal plassering: 62

Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

91.6 %

Nasjonal plassering: 100

Sola

Prod-2: Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

56.5 %

Nasjonal plassering: 108

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

Indikatoren måler antall boenheter som er regulert til boligformål (men ikke bygget) i forhold til befolkningsveksten. Indikatoren sier dermed noe om kommunens boligreserve er tilstrekkelig for å dekke økning i behovet/etterspørselen etter boliger. En høy verdi for denne indikatoren betyr mange byggeklare boligtomter i forhold til forventet etterspørsel, og vurderes som positivt for boligvennligheten.

Kilde: SØA

Manglende data fra kommunen

KleppSolaTime

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0

Sola

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Klepp

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Time

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Gjesdal

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

2021

Digitalisering

1 indikator som måler digital modenhet i byggesaksbehandling.

Samlet for kategorien Digitalisering kommer Gjesdal kommune på 83. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

Flere kommuner er i gang med å digitalisere plan- og byggeprosessene sine slik at dokumentasjon til planforslagene og dialog skjer digitalt. Høy grad av digitalisering betyr at kommunen har standardisert dokumentasjon og prosess. Det sparer tid og kostnader for alle involverte aktører, og teller positivt for boligvennligheten.

Kilde: DiBK

Av de byggesøknadene som sendes inn til Gjesdal kommune, er 26.2% sendt inn digitalt. Dette er dårligere enn 70% av de andre kommunene i kåringen, og gir Gjesdal 83. plass.

KleppSolaTime

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Time

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

49.6 %

Nasjonal plassering: 25

Klepp

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

40.9 %

Nasjonal plassering: 37

Sola

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

40.6 %

Nasjonal plassering: 45

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

37.5 %

Nasjonal plassering: 56

Gjesdal

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

26.2 %

Nasjonal plassering: 83

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

Boligbygging måler boligutvikling i kommunen, som er resultatet av tilretteleggingen.

Her ser vi på kategoriene Boligproduksjon, Boligkjøp.

2021

Boligproduksjon

Samling av 3 indikatorer som samlet sett viser kommunens faktiske boligbygging.

Samlet for kategorien Boligproduksjon kommer Gjesdal kommune på 65. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Ferdigstillelser delt på boligmasse.

Denne indikatoren måler antall ferdigstilte boliger (nye boliger) i kommunen i løpet av året i forhold til antall boliger som allerede finnes i kommunen (boligmassen). Målet med indikatoren er å vise veksten i antallet boliger i forhold til boligmassen i kommunen. For eksempel vil 10 ferdigstilte boliger være mye for en kommune med 1000 boliger, men lite for en kommune med 100 000 boliger. En høy verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

I Gjesdal kommune har 0.917% boliger blitt ferdigstilte i forhold til antall boliger som allerede finnes der. Dette gjør at Gjesdal havner på en 67. plass, noe som er dårligere enn 56%.

KleppSolaTime

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
0.19
0.38
0.58
0.77
0.96
1.15
1.34
1.54
1.73
1.92

Sola

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

1.559 %

Nasjonal plassering: 22

Time

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

1.165 %

Nasjonal plassering: 45

Klepp

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

1.154 %

Nasjonal plassering: 49

Gjesdal

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

0.917 %

Nasjonal plassering: 67

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

0.843 %

Nasjonal plassering: 73

Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

Indikatoren angis som differansen mellom antall boliger per innbygger det siste året og antallet boliger per innbygger året før (andel i år minus andel i fjor). For et gitt antall innbyggere, vil kommunen som har størst økning i antall boliger fra ett år til det neste komme best ut. Høyere verdi for denne indikatoren er altså positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

I forhold til året før har Gjesdal kommune økt antallet boliger per innbygger med -0.019%. Dette er dårligere enn 90% enn de andre kommunene, og gir Gjesdal en 107. plass.

KleppSolaTime

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra 0, ingen endring

0 %

-0.3
-0.24
-0.18
-0.12
-0.06
0
+0.06
+0.12
+0.18
+0.24
+0.3

Klepp

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

0.089 %

Nasjonal plassering: 96

Sola

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

0.072 %

Nasjonal plassering: 99

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

0.028 %

Nasjonal plassering: 102

Gjesdal

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

-0.019 %

Nasjonal plassering: 107

Time

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

-0.158 %

Nasjonal plassering: 113

Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

Indikatoren måler antall boliger som har fått igangsettingstillatelse i kommunen i forhold til befolkningsendringen. Indikatoren måler dermed i hvilken grad tilbudet av boliger responderer på endringer i behovet for boliger. En høy verdi for denne indikatoren gir høy grad av boligvennlighet.

Kilde: SSB

I Gjesdal kommune har forholdet mellom boliger som har fått igangsettelsestillatelse og befolkningsendringen det siste året vært 129.9%. Dette betyr at Gjesdal er bedre enn 86% av kommunene i kåringen, og gir de en 17. plass.

KleppSolaTime

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
16.8
33.6
50.4
67.2
84
100.8
117.6
134.4
151.2
168

Sola

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

135.1 %

Nasjonal plassering: 16

Gjesdal

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

129.9 %

Nasjonal plassering: 17

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

60.8 %

Nasjonal plassering: 55

Klepp

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

58.1 %

Nasjonal plassering: 60

Time

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

24.7 %

Nasjonal plassering: 92

2021

Boligkjøp

Samling av 2 indikatorer som samlet viser kommunens resultat på boligkjøperes muligheter for å skaffe egnet bolig.

Samlet for kategorien Boligkjøp kommer Gjesdal kommune på 25. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

Indikatoren måler alderen til de som kjøper bolig for første gang i kommunen. Indikatoren er en temperaturmåler på boligmarkedet og et mål for balansen mellom tilbud og etterspørsel. En lav verdi for denne indikatoren betyr at det er muligheter for unge å kjøpe bolig, noe som er positivt for boligvennligheten.

Kilde: NEF

Gjennomsnittsalderen for førstegangskjøpere i Gjesdal kommune var 27.3 år. Ettersom en lav verdi er positivt for boligvennligheten havner Gjesdal på 49. plass, altså bedre enn 59%.

KleppSolaTime

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
3.36
6.72
10.08
13.44
16.8
20.16
23.52
26.88
30.24
33.6

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

25.9 år

Nasjonal plassering: 4

Klepp

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

26.7 år

Nasjonal plassering: 20

Time

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

27.1 år

Nasjonal plassering: 32

Gjesdal

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

27.3 år

Nasjonal plassering: 49

Sola

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

27.9 år

Nasjonal plassering: 84

Boligpris.

Denne indikatoren består av en vektet gjennomsnittpris for eneboliger, småhus og blokkleiligheter. Høy pris kan indikere at det ikke er bygget tilstrekkelig for å imøtekomme endret etterspørsel. Boligprisene er imidlertid påvirket av særtrekk ved kommunen som kommunen ikke kan gjøre noe med. Indikatoren er derfor matematisk tilpasset for å ta høyde for slike forskjeller mellom kommuner. Denne indikatoren gir informasjon om hvor mye høyere boligprisen er i en kommune, sammenlignet med kommuner som har lignende karakteristikker. Lavere boligpris enn sammenlignbare kommuner slår positivt ut for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Boligprisen i Gjesdal kommune er 27 795 kr per kvadratmeter. Sammenlignet med de andre kommunene, er dette bedre enn 88% og gjør at Gjesdal havner på 14. plass når man tar høyde for forskjellene i kommunene.

KleppSolaTime

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra landsgjennomsnitt

32 047 kr/m²

-8 000
-6 400
-4 800
-3 200
-1 600
0
+1 600
+3 200
+4 800
+6 400
+8 000

Boligkjøp-2: Boligpris.

26 615 kr/m²

Nasjonal plassering: 27

Gjesdal

Boligkjøp-2: Boligpris.

27 795 kr/m²

Nasjonal plassering: 14

Klepp

Boligkjøp-2: Boligpris.

31 978 kr/m²

Nasjonal plassering: 30

Time

Boligkjøp-2: Boligpris.

32 654 kr/m²

Nasjonal plassering: 42

Sola

Boligkjøp-2: Boligpris.

37 108 kr/m²

Nasjonal plassering: 35

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

2021

Undersøk rangeringen blant alle 119 kommunene

Her kan du kombinere Gjesdal med andre kommuner og indikatorer i kåringen.

KleppSolaTime
KommuneBoligvennlighetTilretteleggingBoligbygging
Klepp263731
Gjesdal304630
Sola496933
Time685778
729239